Geocaching 08 – Bildvideo

Jag tyckte att jag nu när 2009 redan börjat skulle sammanfatta mitt första geocaching-år, men en ren text vore för tråkigt. Därför gjorde jag ett snabbt bildspel, som du nu kan se på YouTube 😀

Jag är ingen filmskapare och meningen var heller inte att det skulle bli ”snyggt”. Jag ville helt enkelt bara samla alla mina geocaching-bilder på ett roligt sätt 😉

Resultatet: Geocaching 08!

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Video. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Geocaching 08 – Bildvideo

  1. The Explorist skriver:

    Kul Jozii att se bilderna, man känner igen sig på flera platser.
    För övrigt bra blogg, keep on running

    Mvh The Explorist

  2. blaufish skriver:

    Härlig video! Du får visa mig hur man gör någon gång 🙂 Tog det mycket tid? Antar att det var en del arbete bakom det, brukar vara mer arbete än vad man tror när man gör media publikationer.

    En liten småsak jag noterat är att dina publikationer av bilder på webben kan bli lite bättre, finns en grym funktion ”oskarp mask”. Skalar man först ner bilderna till webstorlek och sen kör ”oskarp mask” så får man lite bättre resultat över lag. T.ex. fotorna i din artikel om vår promenad, du ser lite suddig ut i de nerskalade bilderna. Men det blir en väldig avvägning, drar man i för mycket blir bilderna helt onaturliga och det varierar mellan olika bilder hur mycket man skall dra i den för att det skall bli perfekt.

    Var hittade du musiken till bildspelet förresten, eller gjorde du den själv? Jag vet att det finns en del Creative Commons musik som jag säkert kan använda om jag licensierar bildspelet under CC, passar mig bra då all min källkod släpps under klassiska CC- ”Some rights reserved”.

  3. blaufish skriver:

    Förresten så fick jag grymma blåmärken efter vår tur. Självklart så demade jag dem! Farsan ojjade sig lite den 23:e december och den 25:e december blev min lilla söta Kaprifol alldeles till sig. Det där djäkla hålet var himla ostrategiskt utplacerat.

  4. Jozii skriver:

    Haha, den stora tekniska mr. Blaufish tror att jag har lagt ner jättemycket tid på den videon 😛

    Tja, några timmar tog det, särskilt då jag från början la ner massor med tid på att få bilderna att byta i takt med musiken, men insåg att det inte skulle funka (så därför visas alla bilder, förutom de där musiken är långsam, med en sekunds mellanrum, om jag minns rätt). Jag använde det väldigt enkla ”Movie Maker” som, åtminstone med Vista, kommer med som standard. Det var för övrigt första gången jag använde programmet, så lite nöjd med det är jag nog 😉

    Att lägga ner extra tid på att få bilderna att vara av bättre kvalitet kommer jag nog aldrig att göra 😛 Jag hatar bildredigering, även om det t.ex. bara är fråga om att ändra storleken 😛

    Ah, och musiken: DJ RKDO, en kille jag träffat online, har gjort den. Låten ”Pulse” som jag använde till denna video kommer från detta ”album”: http://www.archive.org/details/DJ_Rkod_-_Naoise

    Musiken är gratis och kan användas fritt, ändras, etc. så länge man återger den ursprungliga skaparen 😉

  5. Ping: Geocaching Videoblogg « Geocaching Kungsbacka

Kommentera

