Möte med kommunen – en lokal geocaching förening?

I höstas skrev jag ett spontant mejl till kommunen angående någon form av ”officiell” geocaching, t.ex. ett antal geocachar längs hallandsleden eller en geocache i varje naturreservat i kommunen. Förhoppningen var då främst att kommunen skulle vara delaktig i och med sponsring av någon form av pris till den som tar alla cacher i projektet, och att geocachingen via kommunens deltagande når ut till fler icke-geocachare. Vad skulle de tjäna på det? Främjande av vandringsled/naturreservat, t.ex.

Jag fick ett svar och de var intresserade, men först nu har saker och ting börjat röra på sig. Så sent som i dag satt jag i möte med kommunens hälsoutvecklare.

Så hur ligger det till? Tja, mötet gav både positiv och negativ respons. På den positiva sidan är de intresserade. Å andra sidan är de mer intresserade av hälsoaspekten, inte främjandet av kommunens natur.

Dessutom krävs en del för att det ska bli till något, mer än jag hade räknat med. En del var jag självklart medveten om, men en del saker hade jag aldrig tänkt på, saker som jag tycker gör det hela onödigt krångligt. En viktig sak är t.ex. att kommunen (vilket ju egentligen är ganska logiskt) inte vill samarbeta med privatpersoner – då kan det hela ju falla i och med enbart en persons frånvarande. Istället föredrar de föreningar.

I Sverige har vi mig vetandes bara en förening inom geocaching, och det är den föreningen som driver www.geocaching.se. Det som behövs i detta fall borde dock vara mera lokalt. En geocaching-förening i Kungsbacka, helt enkelt.

Att starta en ideell förening är ju gratis. Fördelarna skulle vara att föreningen fungerar som ”bevis” för att ett intresse för geocaching redan finns, samt att utöka intresset hos allmänheten. Men, det krävs ändå en del. Fler personer måste vara inblandade, det hela ska organiseras, regler ska stadgas, osv. Så nu undrar jag: finns det något som helst intresse för en lokal geocaching förening? Som det ser ut nu är det endast genom en sådan som kommunen kommer kunna vara inblandad i detta.

En annan sak som kom upp på mötet är att kommunen prioriterar det allmänna intresset medan min personliga prioritering ligger på att ge de som redan geocachar en annorlunda upplevelse. För att kommunen ska vara delaktig måste intresset vara stort nog för att de ska vilja prioritera projektet framför andra projekt. Geocaching är gratis, men i praktiken kostar det mer än mycket annat som kommunen kan satsa på istället, så som deras ”rör dig minst 30 min per dag”-kampanj. Gratis för den enskilde individen och därför med större intresse från allmänheten, och kommunen behöver inte ordna med t.ex. uthyrning av GPSer, något som de troligen skulle ”vara tvungna” att göra om geocaching-projektet ska få fotfäste hos de som inte redan sysslar med sporten.

Jag måste även erkänna att min entusiasm för hela samarbetet med kommunen har svalnat en del i och med mötet. Kanske det skulle vara bättre att gå direkt till eventuella sponsorer och på så vis själv dra igång ett projekt, utan kommunens inblandning? Det hela är krångligare än det behöver vara, och saker och ting tar ju tid med kommunen. Mitt syfte med projektet var ju främst att ge en något annorlunda upplevelse för de som redan geocachar. Kommunens prioritering är som sagt att allmänheten ska fatta intresse för idén.

Så vad är då den bästa vägen framåt? Är det en förening vi ska satsa på? Eller sker det hela lättare i och med ett samarbete med en redan existerande förening eller annan form av sponsor som mer direkt har möjlighet att erbjuda något? Jag börjar tro att kommunen i detta fall helt enkelt skulle vara en störande länk snarare än ett bra sätt att göra ”reklam” och ett bra kommunikationsmedel för att nå ut till sponsorerna. Vad tror du?

PS. Imorgon (förhoppningsvis) kommer bilder från en caching-tur i Göteborg som jag gjorde igår, tisdag, tillsammans med Degis, TimTim GO, ena halvan av Team-CC, den helt nya cacharen Hertiginnan, samt två mugglarvänner – vilket gäng vi blev!

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Möte med kommunen – en lokal geocaching förening?

  1. Blaufish skriver:

    Hej! Rekommenderar att du kollar med friluftsfrämjandet, medborgarskolan eller ABF om ni kan samarbeta. Många ‘udda’ arr går de vägarna för att slippa en del av administrativa strulet.
    Du skulle även kunna höra med Gavia m.fl. som sammarbetat kommuner tidigare.

  2. Jozii skriver:

    Tack för tipsen 😀 Särskilt Friluftsfrämjandet skulle kunna vara något… Ska kolla upp det.

Kommentera

