60 Saker en Geocachare Måste Göra

7/10 2009 – Denna lista har fått sin egen sida, och listan har utökats. Klicka här för att se den nya, längre listan som kallas ”Checklistan”.

Jag har samlat 60 saker man som geocachare bör göra förr eller senare. De i fet stil är sådana jag själv redan gjort eller upplevt. Hur många har du klarat av? (Eller, då de flesta troligen har klarat det mesta på listan, vilka har du INTE klarat av?)

  1. Ta en multi.
  2. Bli FTF.
  3. Placera ut en egen cache.
  4. Logga sin 100:e cache.
  5. Köpa geocaching-saker på nätet.
  6. Tänka ”det här skulle vara en bra plats för en geocache” på väg till skolan/arbetet.
  7. Geocacha på semestern till resten av familjens stora förtvivlan.
  8. Cacha utomlands.
  9. Delta i ett event.
  10. Lyssna på en podcast, t.ex. Podcacher.com eller Burkjakt.se.
  11. Uppgradera till en ny GPS.
  12. Downloada och använda programmet GSAK.
  13. Cacha i grupp.
  14. Ta en mystery.
  15. Cacha i mörker.
  16. Ringa en vän för att få hjälp med att hitta en cache.
  17. Logga minst 10 cacher på en dag.
  18. Försöka sig på en 5/5:a.
  19. Klaga över folk som inte lägger tillbaka cacher på det ursprungliga gömstället.
  20. Inte lägga tillbaka en cache på det ursprungliga gömstället.
  21. Klaga på dåliga koordinater.
  22. Knyta skorna för att undvika mugglare.
  23. Berätta om geocaching för en mugglare.
  24. Fixa till en trasig eller skadad cache som ägs av någon annan.
  25. Bli exalterad över ett mejl från GC.com om att en ny cache just publicerats.
  26. Gå eller åka vilse.
  27. Ta en traditional.
  28. Organisera ett event.
  29. Gå fågelvägen även om den inte är den bästa vägen till cachen.
  30. Använda en ficklampa.
  31. Förflytta en TB eller ett geocoin.
  32. Köpa och skicka iväg en egen TB eller geocoin.
  33. Ha en färdigpackad väska för geocaching-turer.
  34. Slumpmässigt träffa en annan geocachare vid en cache.
  35. Tappa sin GPS i vattnet.
  36. Logga fel på nätet.
  37. Logga DNF.
  38. Köra mot en ”privat väg”-skylt.
  39. Besöka Geocaching Kungsbacka.
  40. Missa favoritprogrammet för att ta en cache.
  41. Googla ”geocaching” i brist på annat att göra.
  42. Säga eller tänka ”bara en cache till”.
  43. Drömma om geocaching.
  44. Registrera sig på geocaching.se.
  45. Ha en bild på datorn av en själv uppe i ett träd.
  46. Geocacha i Kungsbacka.
  47. Köpa en lock n’ lock på Claes Ohlsson.
  48. Hoppas att GC.com snart förbättrar layouten på sin hemsida.
  49. Vid en olyckshändelse skänka pengar till nödställda kvinnor i Irak (?).
  50. Skryta om en bedrift inom geocaching.
  51. Bli uttittad.
  52. Bli stoppad av polisen.
  53. Ha en spellista på MP3-spelaren med titeln ”geocaching”.
  54. Stirra sig blind på en fysisk karta.
  55. Göra något fysiskt man annars aldrig skulle ha gjort.
  56. Parkera på en tvivelaktig plats.
  57. Plocka skräp på vägen till/från en cache.
  58. Stå precis bredvid en cache utan att se den.
  59. Filma ett caching-äventyr med videokamera.
  60. Ha en annan geocachares telefonnummer i mobilen.

Fler saker du tycker bör stå på listan? Lämna en kommentar 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Listor. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till 60 Saker en Geocachare Måste Göra

  1. blaufish skriver:

    50-55 av 60 kan jag checka av. Några av de jag kan kommentera som ”ej avcheckade”:

    ”Missa favoritprogrammet för att ta en cache.” Jag är inte bunden av TV-tider så det är en non-issue.”

    Vid en olyckshändelse skänka pengar till nödställda kvinnor i Irak (?).” wtf? Menar du att man skänker av olyckshändelse? Eller att kvinnorna är nödställda? Eller att man själv är det? Jäääätte konstig punkt hur som helst, vad den nu betyder!

    ”Bli stoppad av polisen.” bara haft en close encouter med polisen, och då kikade de på mig utifrån en polisbil. Loggade med loggbok och papper tydligt ut mot polisbilen och visade med blicken ”Jag ser er, jag gör inget jag behöver dölja, jag är reko, bara att fråga om ni undrar så förklarar jag geocaching” (jag har en väldigt talande blick) och de var nöjda och bilade vidare.

    ”Ha en spellista på MP3-spelaren med titeln “geocaching”.” – nej, kör inte podcast så regelbundet / organiserat. Dessutom blir jag lite illamående av flera utlänska podcasts/videozines, de är för käcka/hurbulliga/pedantiska. Burkjakts mer sansade attityd är den enda geocachingpodcast jag klarar av. Hon verkar ju vara en normal geocachare till skillnad från en del andra som verkar lätt psykotiska haha… inte lätt att vara naturlig inför kamera!

    ”Stirra sig blind på en fysisk karta.” – osäker på vad du menar. Vilse så man inte vet var man är på kartan kan naturligtvis inträffa. Eller menar du att man blir osäker på en ruttplanering?

  2. Jozii skriver:

    Kvinnorna i Irak var en liten retsam en jag avr tvungen att ha med 😛 Det var kanske inte just Irak, men Team-CC berättade att han en gång råkat skicka pengar till någon organisation för nödställda kvinnor, istället för dit de egentligen skulle 😛

    En spellista behöver inte nödvändigtvis vara med podcasts. Kanske har man någon favoritmusik man vill lyssna på medan man geocachar? 😛

    Och stirra sig blind på fysiska kartor kan man ju göra av många olika anledningar, t.ex. de du nämnde. Personligen gör jag det gärna för nöjes skull. Har t.ex. suttit och tänkt ”har skulle man ha en cache, och här, och här är det många höjdkurvor sp måste vara fin utsikt” 😛

  3. Hudik-Lars skriver:

    26. Gå eller åka vilse.

    Hur kan det inträffa? Allvarligt, inget jag har varit med om, förstår inte hur det kan hända.

    En som kanske skulle vara med är:
    Valt att ta en FTF istället för att prata med en annan cachare

  4. TimTim GO skriver:

    Tycker jag saknar en viktig punkt:
    Ta blyertspennor från Ikea/Claes Ohlsson/net on net.. 😀

  5. Jozii skriver:

    Tagit blyertspennor från Net on Net: check!

    😛

  6. Penguin_153 skriver:

    Härlig lista!

    Kunde checka av de flesta, dock är det 11 ½ kvar…

    Jag saknar en punkt som ev hör ihop med nr 55:
    ”Utsätta sig för risker som man annars inte hade gjort”

    samt för att spinna vidare:
    ”Tänkt om jag dör/skadar mig här, undrar om/när någon hittar mig då”?

  7. Jozii skriver:

    Haha, den sistnämnda måste jag erkänna att jag tänkt en gång eller två xD

  8. Ping: Ur Arkivet #5 – April 09 « GeoBloggen

Kommentera

