Sommareventet i Härryda

Sommar och sol och ett cachingevent i Härryda. Vad mer kan man begära?

Idag, lördag, var det som tidigare nämnt här i bloggen dags för det så kallade sommareventet i Härryda, en trevlig liten uppsamling som jag tyvärr missade förra året. I traditionella spår bestod eventet av en cacheslinga, grillning och prisutdelning, men jag måste erkänna att jag tyckte att detta event var ett av de mer lyckade av typen. Kanske berodde det på vädret, kanske på alla trevliga människor? Det är något visst med att sitta på en gräsmatta och i solskenet avnjuta god mat i sann picknickanda tillsammans med andra, lika cachingtokiga personligheter.

Här höll vi till. I en stuga mitt ute i skogen.

Här höll vi till. I en stuga mitt ute i skogen.

Möjligheten för geocachande fanns redan under förmiddagen och jag vet att en och annan hurtigbulle fanns på plats tidigt på morgonen. Själv anlände jag till stugan där vi höll till strax före ett, då huvudeventet skulle börja. Mingel, beundrande av samlingarna av geocoins, en tur till geocachen.se’s lilla butikshörna som fanns på platsen (där jag köpte en TB och en ny burk), samt loggning av eventet.

Cacherna utmed slingan loggades flitigt.

Cacherna utmed slingan loggades flitigt.

Runt klockan 14:30 var det dags för den cacheslinga som placerats ut eventet till ära. En serie på tio cacher och en promenad på några kilometer. Ett stort plus till den effektiva utdelningen av koordinaterna i form av en rad datorer. Inget jobbigt knappande med manuell inläggning av koordinaterna och kivandes om papprena på vilka de brukar stå. Tack för det!

Så här gick det till när koordinaterna skulle laddas över. Det var bara att koppla upp sig så fixades det på nolltid!

Så här gick det till när koordinaterna skulle laddas över. Det var bara att koppla upp sig så fixades det på nolltid!

Efter promenaden var det äntligen matdags! Grillen stod klar när vi återvände så det var bara att slänga upp korvarna, burgarna, spetten eller vad man nu hade med sig. Minglandet från tidigare fortsatte.

Förutom alla personer man träffat förr och fick återse under eventet var en höjdare att ett danskt par hittat dit under sin semester. Äntligen en chans att öva upp den redan smått rostiga danskan!

Att sitta och äta grillad mat i solen var riktigt skönt!

Att sitta och äta grillad mat i solen var riktigt skönt!

Eventet avslutades med prisutdelning, med bland annat en GPS och en rad kepsar och tröjor i potten. Som vanligt vann jag inget, men lyckligtvis fanns tröstpris i form av Magellan-tröjor till de flesta av deltagarna. Bara att roffa åt sig ett exemplar. Så tack för det också, både till Garmin och Magellan som sponsrade eventet.

Och slutligen ett tack till Darkest61 som anordnade hela detta evenemang. Verkligen trevligt och lyckat, ser fram emot nästa år 😉

Bilder från dagen? Ett album med ett urval finns att beskåda här. För den som vill ha tillgång till fler av bilderna – i originalstorlek – är det bara att höra av sig.

Och en sista sak: Nästa år räknar jag med att godiset delas ut till alla, inte bara barnen. Jag känner mig sååå orättvist behandlad 😉

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Bilder, Events. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sommareventet i Härryda

  1. MOLN-gruppen skriver:

    Skit…hade helt glömt av detta event… :-(((((((

  2. Jozii skriver:

    Och jag tänkte tidigare att ”skit, jag glömde skriva igår om att det är event idag”. Hade jag gjort det kanske du hade hunnit läsa det…

    Synd att ni missade det, men det finns ju alltid fler events 😉

  3. Ping: Besök av en SM 3:a « Johan Dahlberg – Portalen

Kommentera

