Geocaching Kungsbackas framtid

Jag har ett dilemma, så läs detta och kommentera gärna 😀

Som de flesta av er redan vet kommer jag till hösten att flytta till Molkom utanför Karlstad. Inget fel i det och jag ser fram emot den utmaningen.

Men: Det här betyder ju också att en blogg med fokus på Kungsbacka blir lite konstigt. Jag vill fortsätta blogga om geocaching, men jag har en stark beslutsångest – var och hur?

Det första alternativet som dyker upp i mitt huvud är att helt enkelt fortsätta som vanligt. Samma namn, samma hemsida, ny plats. Fördelen skulle vara både att det är enkelt och att jag ju redan har en läsarkrets. Nackdelarna blir dock att det ju blir svårt att behålla ”Kungsbacka” i ”Geocaching Kungsbacka”. Jag skulle i så fall fortsätta att skriva om vad jag sysslar med, men fokus skulle bli splittrat och allt skulle bli… fel, helt enkelt.

Följande alternativ skulle då vara att starta en ny blogg (eller göra om den nuvarande, men det är nog inget alternativ) och göra det till en liknande blogg fast med Molkom/Karlstad i fokus istället för Kungsbacka/Göteborg. Fördelen: lätt att hitta material att skriva om då det ju är där jag befinner mig, och en helt ny värld öppnar sig med nya potentiella läsare och så. Nackdelen: troligen ett ganska dåligt alternativ för er existerande läsare, såvida ni inte är här för att läsa om mig snarare än om Kungsbacka/Göteborg.

Och mitt tredje och sista alternativ blir då följande: att starta en ny blogg med mer allmänt/rikstäckande fokus. Skippa den lokala biten, åtminstone som ett sätt att locka till sig läsare (jag skulle ju ändå skriva om vad jag gör och saker som händer kring mig, och då blir det ju en hel del lokalt ändå, men saker som ”Veckans Utmaning” och inlägg inför kommande events och liknande skulle bort). Nackdelarna? Kungsbacka/Göteborg-fokus försvinner för er andra. Och jag har en liten rädsla för att jag kommer känna mig oinspirerad om jag måste skriva mer allmänt och mindre lokalt eller att jag skriver för mycket lokalt och det därför inte intresserar alla läsarna i Sverige trots allt.

Det här sistnämnda alternativet är dock det jag lutar mest åt. För jag hade under en period efter att jag startade Geocaching Kungsbacka lite ånger över att jag i och med Kungsbacka-fokus inte tilltalade andra svenska geocachare, och sedan dess har jag alltid önskat mig en rikstäckande blogg, något som Geocaching Kungsbacka nästan stod i vägen för, kan man säga.

Skulle jag satsa på en sverigeblogg skulle jag även vilja satsa ordenligt, med webbhotell och .se-domän och allt. Ambitionen att bli Sveriges största (vilket kanske inte är så svårt då det inte finns någon helt ideell blogg för hela Sverige). Då skulle jag vara villig att betala för att göra bloggen så seriös som möjligt.

Så snälla, hjälp mig ur denna djungel av problem och dilemman. Allmänt eller lokalt? Stort eller smått? Kungsbacka eller Molkom? Fortsätta eller börja om? Eller kanske sluta helt och hållet? Beslutsångest! Hjälp!

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, GeoBloggen. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Geocaching Kungsbackas framtid

  1. The Explorist skriver:

    Jag tycker du skall skriva allmänt om geocaching i Sverige det tredje alternativet och få fler läsare.

    Mvh the explorist

  2. Blaufish skriver:

    Jag läser nog din blogg mer för det allmänna än det Kungsbacka specifika men visst är det kul att man ibland känner igen cacher och kan relatera till dem. Jag skulle behållt namnet och bytt inriktning. Inom bergsklättring är Mountain Girl tydligen ett legendariskt namn som levt vidare och för länge sen blivit många personer av olika kön bakom aliaset.
    Jobba lite med kategoriernas namn och så, så hittar man ganska lätt rätt.

  3. Jozii skriver:

    Behålla namnet och byta inriktning skulle troligen vara det lättaste, men samtidigt stör jag mig väldigt på ordet Kungsbacka i titeln om den nu inte kommer att handla om Kungsbacka (vilket den ju troligen inte kommer göra). Dessutom skulle jag tycka det var jättekul att få skapa en ny blogg 😛

    Å andra sidan skulle en ny hemsida leda till tappandet av en hel del läsare, för att inte tala om ranking i sökmotorer.

    Jobba med kategorierna, hur menar du då? Skilja på det personliga och det allmänna?

    Men tack för kommentarerna 😀 Skulle vara kul att höra åsikter från fler personer!

  4. Andreas A skriver:

    Ja det är nog bra att byta lite inriktning, blir ju svårt att driva en lokalblogg när man flyttar:)
    Men det kanske går att ha Kungsbacka som utgångspunkt fortfarande, men byta inriktning och utsende så att det finns utrymme för att täcka in ett större område..:)

  5. Hallén skriver:

    En Sverigeblogg är väl ändå det bästa, då spelar det inte någon roll var du än hamnar i framtiden! En bra blogg skulle kunna ersätta ”geocachingtidningen” på gc.se. Som ”enväldig” redaktör är det nog lättare än att behöva förlita sig på några få skribenter och en stor mängd kritiker (som själva aldrig skriver något…). Ser fram emot att läsa om dina nya Värmlandsäventyr!

  6. Hudik-Lars skriver:

    Jag bor i Hudiksvall, alltså inte i närheten av Kungsbacka eller Molkom. Anledningen till att jag läser din blogg är det allmänna så fortsätt gärna med det.

    Om du byter blogg eller hur du nu väljer att göra så lämna en länk på denna blogg så vi kan fortsätta följa din blogg.

    Tycker du har en bra blogg, tack för att man får möjlighet att läsa denna.

  7. Ping: Ett år av geocaching i Molkom « GeoBloggen

Kommentera

