Intervju: tr_s om Sveriges första geocache

Geocacharen Tobias ”tr_s” Radeskog är den person som placerade den första cachen i Sverige, Noodle Stash. Jag ställde honom några frågor, och här är svaren:

Du var den första att placera ut en geocache i Sverige. Hur upptäckte du geocaching och vad fick dig att införa denna hobby i vårt land? Hade du tidigare tagit några cacher utomlands, och i så fall var och hur många?

Jag hängde på usenet-gruppen sci.geo.satellite-nav cirka 2000, och direkt efter att USA stängt av sin noggrannhetsförsämring utav GPS-systemet så var det någon (troligtvis Dave Ulmer, världens första geocachare) som började diskutera möjligheterna till en ”sport” av det här slaget. Från början kallades det ”GPS Stash Hunting” och en enkel websida för världens cacher drevs av Mike Teague där man fick skicka in listings via e-post manuellt. Själv tyckte jag att det lät fränt och gömde en egen låda, men tvivlade kraftigt på att det skulle få något genomslag bortom ett fåtal insnöade nördar. Det blev världens 76e cache och den andra i Europa (Irland var före). Jag hade inte tidigare tagit några cacher utomlands.

Som en av de första svenska geocacharna har du hållit på ganska länge. Är du fortfarande aktiv och i vilken utsträckning? Har det blivit fler utplacerade cacher, och hur många cacher har du själv tagit?

Jag är fortfarande aktiv men inte mycket. Brukar bli ett par tre cacher om året vid tillfälle. För tillfället har jag tre egna cacher aktiva och har hittat 16.

Vilken var den första cachen du själv tog inom Sverige och hur lång tid tog det från att du placerat ut Noodle Stash tills du själv loggade en svensk cache?

GC8A7 Utsidan #4 vid Bromma. Jag tog den nästan på pricken ett år efter att ha gömt Noodle Stash.

Vad kan du berätta om utvecklingen av geocaching i Sverige? När och hur tog det fart? Dröjde det efter att du själv placerat ut den första cachen, eller blev din cache startskottet direkt?

Det tog verkligen inte fart på studs i och med min cache. Det tog flera veckor innan ens den loggades första gången, av någon vid namn Odd Gripenstam. Jag kommer inte ihåg exakt men skulle kunna tänka mig att ett allmänt genombrott skedde kring 2003-2004, då flera outdoor-tidningar börjat skriva om fenomenet och så vidare.

Noodle Stash blev väldigt kortlivad och har bara hittats av två personer. Den sista var dessutom mirakulöst nog år 2005, närmare fem år efter att cachen arkiverats. Hur kom det sig att den försvann så fort, och vad tänkte du när du fem år senare fick reda på att originalburken återfunnits?

Den försvann fort på grund av att gömningen av lådan var högst undermålig (i princip intryckt i en buske) och dessutom innehöll den mat. Vintern såg till att den inte förblev gömd i busken och därefter tuggade något djur i sig nudlarna så cachen sabbades. Trodde knappt mina ögon när jag såg att originalburken återfunnits av en händelse, det var i samband med ”geocaching 5 år i sverige” firandet som jag deltog i.

Och avslutningsvis: Har du något eller några särskilda minnen från dina år som geocachare som du burit med dig, och som du vill dela med dig av?

Som sagt har jag inte varit så värst aktiv, men det har varit en rätt förvånande och explosionsartad utveckling av cachandet i sverige – mycket intressant att följa. Även fast det mest har ett symboliskt värde känner jag mig ganska nöjd över att ha varit först i landet med en sport som numera har tiotusentals aktiva.

Tack tr_s för ditt deltagande 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Cacher, Intervjuer & Media. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Intervju: tr_s om Sveriges första geocache

  1. Team-CC skriver:

    Mycket intressant att läsa denna artikel. Tack vare internet har ju detta kunnat spridas, men hur var det med internet och caching i början? Skulle vara kul att få veta mer! Finns det något i NE uppslagsverket omm detta?

  2. Jozii skriver:

    I min forskning kring det här ämnet inför intervjun hittade jag denna artikel: http://geocaching.gpsgames.org/history/

    Väldigt läsvärd, men tyvärr på engelska (har funderat på att skriva en utförlig liknande artikel på svenska, men aldrig tagit mig tiden. Kanske är dags nu?)

Kommentera

