Min hemliga trädgård

För ett tag sedan hittade geocacharen kalle15 min cache Hammerö Hill i södra Kungsbacka. I sin logg skrev han bland annat ”råkade nästan trampa i någons blomsterplantering mitt på kullen”.

Idag besökte jag kullen med kameran i högsta hugg. Anledningen? Jag skulle, såhär efter semestern när man varit borta i flera veckor, fota min – just det – blomsterplantering som jag har där. Och vad ser jag? Fyra människor som står och pekar och pratar runt min rabatt! Då har alltså grannen upptäckt min lilla hemlighet, och stod där och diskuterade vem planteringen kunde tillhöra.

Grannarna stod och beundrade blomsterlandet när jag kom smygande. De fick med sig en blomma hem.

Grannarna stod och beundrade blomsterlandet när jag kom smygande. De fick med sig en blomma hem.

”Men, en blomsterplantering?” utbrister ni. Ja, en blomsterplantering. Låt mig förklara.

Det hela har sitt ursprung i att jag i våras läste en artikel om japaner som, i brist på egen tomtmark, i storstäder har sina egna små ”trädgårdar” på gatuhörn och trottoarer. Det här blev jag inspirerad av och snickrade själv ihop en låda. Men här är det ju ingen brist på egen tomt att plantera i, och skulle jag sätta upp något som det här på gatan skulle folk nog inte bli så glada. Så jag knallade upp på den lilla avsides kullen, placerade ut min låda relativt nära cachen jag har där, åkte och köpte jord, en vattenkanna, frön och växter, och anlade min egen lilla hemliga trädgård.

Endast två personer har känt till det hela – den ena är cacharen Team CC som hjälpt mig med vattningen under sommaren – men i och med att fler nu har upptäckt det, och att jag snart flyttar långt här ifrån och antingen kommer få överge trädgården eller be någon annan sköta den, tänkte jag att det var hög tid att berätta om vad jag sysslat med.

Så vad finns det i denna trädgård? Hela paketet, som egentligen inte är särskilt stort, består av en trälåda på runt 1×1,5 meter, en rund plåtlåda bredvid, och några krukor en bit längre bort.

I trälådan växer det oregano, citrontimjan, gräslök, jordgubbar och basilika. I plåtlådan, som för övrigt inte var med från början utan kom till lite senare under sommaren, är det ringblommor som gäller. Krukorna runt om har jag planterat bland annat roseneterneller och sommaradonis i, men här har det tyvärr inte hänt mycket alls.

Så här såg det hela ut när det var helt nytt, i maj tidigare i år.

Så här såg det hela ut när det var helt nytt, i maj tidigare i år.

Mitt på sommaren fick jag för mig att flytta på allting, ner till en lite mer vindskyddad hörna vid ett buskage. Stort misstag! Lådan är tung och botten rök ur. En stor del av de nyfödda växterna rök med, och därför står halva trälådan fortfarande tom.

Plåtlådan har det dock hänt massor i! Ringblommorna är de som klarat sig bäst, och de är riktigt fina just nu.

För övrigt har jag haft lite problem med fåglar, och mina jordgubbar har försvunnit då och då. Endast en har jag fått äta själv. Dessutom har fåglarna grävt upp mina hemmagjorda blomsterpinnar, så i ärlighetens namn finns det några växter som jag inte vet vad de är för något – jag blandar ihop dem!

Och i dagsläget. Blommorna har slagit ut, citrontimjan och oreganon har växt till sig och jordgubbarna frodas.

Och i dagsläget. Blommorna har slagit ut, citrontimjan och oreganon har växt till sig och jordgubbarna frodas.

Så varför har jag gjort allt det här? Ingen aning, faktiskt. Jag är ingen växtfantast (det är egentligen bara jordgubbsplantorna som jag på rak arm kan namnge) och jag har inte använt platsen som någon rogivande plats dit jag går i min ensamhet. Jag antar att det helt enkelt varit en rolig grej att pyssla med, och att det varit hemligt har kanske gjort det lite extra spännande.

Men nu ska jag alltså flytta, och min älskade trädgård kommer att bli övergiven. Men kanske någon kan ta sig tid att vattna den då och då, nu när det inte är en hemlighet längre. En vattenkanna står alltid redo bredvid trädgården.

Avslutningsvis kan jag avslöja att jag kanske rekryterat några nya geocachare. Tydligen hade grannarna som stod vid landet läst om mig och geocaching i tidningen för ett par veckor sedan, en artikel som jag själv inte trodde hade kommit ut ännu. Tydligen missade jag den i semestervimlet, men ska ta och leta reda på ett exemplar i tidningshögen lite senare.

Kanske borde jag sätta mig vid min hemliga trädgård och läsa den? 😀

DSC_1290 DSC_1297 DSC_5544

DSC_5538 DSC_5540 DSC_5543

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder, Intervjuer & Media. Bokmärk permalänken.

Kommentera

