Mina cachers framtid

Jag har 58 gömda cacher. De flesta av dessa finns i Kungsbacka kommun, men jag har även en del utspridda i Östergötland, Södertälje, Göteborg och Kyrkslätt i Finland.

De utspridda har inte varit särskilt problematiska att hålla koll på, då det inte är särskilt många på respektive plats, och då jag besöker just de platserna en eller flera gånger om året. (Finland har varit ett undantag det senaste året, men där känner jag personer som hjälpt mig.)

Men hur ska det gå med alla mina Kungsbacka-cacher nu? På tisdag bär flyttlasset av till Molkom (Karlstad), och det är på tok för många cacher jag lämnar bakom mig för att begära att någon annan ska ta hand om dem.

Dessutom får jag väl erkänna att jag under sommaren slarvat lite med underhållet av cacher som liggar bara några kilometar bort.

Därför lär det, tyvärr, bli lite arkiverande framöver. De cacher som fortfarande fungerar kommer att finnas kvar så länge som möjligt, och jag kommer att underhålla dem då och då när jag har vägarna förbi. Men de som för tillfället är disablade (t.ex. min väl mottagna natt-cache) lär det inte gå lika bra för.

Däremot är jag självklart villig att adoptera bort cacher vid behov för att hålla dem vid liv. Men vi får se hur det blir i längden…

(Och i Molkom… där kommer jag självklart placera ut en del nya cacher, för det är ju så roligt!)

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Cacher. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina cachers framtid

  1. Blaufish skriver:

    Om du och en annan geocachare kommer överens kan en adoption ske, dvs du slutar vara ägaren. Mindre vanligt är änglavakt, dvs att en geocachare bevakar din cache och fixar den om problem uppstår.

  2. Jozii skriver:

    Ja, precis, jag nämnde ju det också 😉 Och jag är absolut villig att adoptera bort. Problemet är att så länge en cache fortfarande fungerar tenderar jag att vilja hålla fast vid den 😛 Det är först när det blir problem med den som jag börjar tänka på adoption…

  3. MOLN-gruppen skriver:

    Vi kan tänka oss att övervaka några av dina cacher här i Kba, så får du problem med någon hör av dig så kan säker vi göra lite underhåll.

  4. Jozii skriver:

    Aha, bra att veta!

    Min nattcache ligger ju nära er, och den är ju ett problem (ett helt delsteg saknas). Ni har, om intresset finns, fria händer att göra något åt det (även om det innebär att ursprungsidén ändra). Annars hör jag av mig om/när det blir problem med andra cacher i Kungsbacka.

Kommentera

