Detaljerna i GC Book

Nu har jag haft en liten stund att kolla närmare på GC Book. Och jag tycker fortfarande, ärligt talat, att det här är något av det bättre vi sett i GC-Sverige. Lägg till ett forum och geocaching.se blir en portal enbart för nykomlingar, inte stället där ”veteranerna” hänger!

Men allt är självklart inte perfekt. Här listar jag vad jag gillar och ogillar med GC Book.

Det bra:

  • Grupper! Här hittar man snabbt och enkelt inte bara andra geocachare, utan geocachare man har en speciell knytning till (t.ex. geografiskt). Det finns redan massor av grupper!
  • Bloggar – Vem som helst kan snabbt och enkelt skriva ner sina egen tankar och publicera texter. Dessutom finns en sida där de senaste inläggen dyker upp, så det är lätt att nå ut till folk!
  • Vänlistor – De flesta finns på Facebook, Twitter eller annat, men plötsligt öppnas en värld av ”geocaching only”-vänner. Kul!
  • Foton – Ladda upp egna bilder och sortera dem i album. det här har jag inte testat än, men bara det faktum att funktionen finns är bra.
  • Att allt fungerar så enkelt! Om ändå alla webbsidor vore såhär.

Det mindre bra:

  • Utseendealternativen på ens profil är en bra och uppskattad idé, men de är få och ingen fungerar jättebra. Särskilt på de mörkare versionerna blir det konstiga kontraster mellan bakgrund och bildikoner. Originalutseendet är tvärr snyggast, även om det inte borde vara det.
  • Min vänlista är tom, trots att jag bekräftat flera vänförfrågningar.
  • Endast ”geocaching” som gruppkategori. Varför inte inkludera t.ex. ”events”, ”geografisk placering”, ”webbsida”, osv.?

Det dyker säkert upp mer, både bra och dåliga saker, men det här är de jag reagerat över hittills.

GeoBloggen har för övrigt en egen grupp på GC Book. Gå med i den du också!

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Föreningar & webbsidor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

