Kära Finland – Den första cachen

En riktig nostalgismäll fick jag i dag, när en gammal klasskamrat från Kuopio i Finland hörde av sig. Hon är fortfarande tillsammans med samma kille som för fyra år sedan – det var då vi senast sågs, första året i gymnasiet – och pratar om familj.

Jag blev nostalgisk och svävade runt på Google Maps. Besökte min gamla hemstad. Sedan svävade jag vidare till Helsingfors och det närliggande samhället Kyrkslätt, där jag spenderade de två andra gymnasieåren.

Och det i sin tur ledde till en annan nostalgitripp: de första geocacherna!

Mina första 150 cacher, plus/minus några stycken, togs i och runt just Helsingfors och Kyrkslätt. Den allra första tog jag med min dåvarande flickvän, utan GPS. Vi klättrade runt under en gammal träbro för stridsvagnar, från andra världskriget. Och blev väldigt fascinerade över burken vi hittade!

Sedan minns jag långa turer, bland annat med en kompis kring ett ställe som kallas Graninge. Och en tur i Helsingfors när vi för femtioelfte gången skulle gå ”turistrundan” med släktingar: jag geocachade på vägen, och letade vid ett tillfälle bakom en anslagstavla. Hittade inget, men resten av släkten tyckte det var så roligt att de hjälpte till – särskilt diskreta var vi inte på den tiden, så det måste sett lustigt ut när så många människor rotade runt bakom en anslagstavla mitt i storstan.

En annan gång blev jag stoppad av polisen i Helsingfors. ”Konstiga svenskar,” tänkte de säkert när jag fick förklara mig. Och i skogarna utanför Kyrkslätt stötte jag på rådjur som skrämde livet ur mig, vandrade ensam runt med min GPS i halvmörkret och kylan – och hade roligare än någonsin!

I Kyrkslätt gömde jag också min första cache. Minns inte riktigt, men tror jag har runt fem cacher i Finland. Det var också under en ”reparationsrunda” för en av mina egna cacher som jag stötte på en annan geocachare i verkligheten för första gången.

En annan rolig historia: en cachare som skulle ta en av mina burkar föll på vägen dit ner i en å. Det visade sig vara min systers matematiklärare – han fick höra historien många gånger efter det!

Ja, det har hänt en del sedan man började leta burkar. Men det är ett nöje att nu kunna titta tillbaka på allt man upplevt!

Har du några särskilda minnen från den där allra första tiden med geocaching?

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kära Finland – Den första cachen

  1. Blaufish skriver:

    Första semestern ihop med Kaprifol som vi provade Geocaching. Många fina skärgårdscacher då, speciellt Galterö och Stora Stråholmen som fairhair lagt ut cachervid.

    Nostalgitripp igår; geoscore’ade 3.5 års geocachande. Mycket bläddrande för att hitta guldkornen bland cacherna, en röst per 20 finds är lagom eller nästan i överkant!

  2. Johan Dahlberg skriver:

    Jag har fortfarande inte fått GeoScore att fungera. Hittar ingen knapp på cache-sidan på GC.se…

  3. Andreas skriver:

    Johan: Man ska gå in där det står Profil då kommer man till sin egen sida med en massa statistiksaker. Där finns geoscore sektionen, och man delar ut geoscore poäng genom att lägga till cacher som sina favoriter.

  4. Johan Dahlberg skriver:

    Aha, då har jag nog missförstått 😛 Där står det också att jag måste mejla stat@geocaching.se för att anmäla mig.

    Är det bara jag, eller är det här systemet onödigt krångligt? Borde inte sådan info vara tydligare från start?

Kommentera

