Årets sista geocaching-tur

I går, onsdag, utfördes årets sista geocaching-tur:  Frölunda tillsammans med Team-CC och, delvis, Speedo58.

Jag har saknat cachingturerna. I våras och somras blev det fullt av dem, och berättelser från alla platser och upplevelser dominerade faktiskt innehållet på bloggen. Men sedan slutet av sommaren har jag endast tagit något tiotal cacher – utan bil och placerad mitt i de värmländska skogarna har man inte lika många möjligheter som i Sveriges caching-paradis Göteborg.

Men nu blev det alltså ännu en i år, och det är jag glad för 😀

Bland turens höjdare – bokstavlingen – fanns en utsiktscache eller två, men framför allt Sisjötrollens Frölunda Torg blev ett äventyr i sig. Halvvägs upp insåg jag att jag är lite höjdrädd. Dessutom var det ofantligt kallt, och att ta av sig vantarna för att öppna burken (som för övrigt var fastfrusen, så det tog ett bra tag) och hålla i de iskalla rören var inte ett nöje. Men trots det, dagens bästa!

På väg upp i skylten - dagens höjdare!

På väg upp i skylten - dagens höjdare!

En annan fastfrusen cache var en vars namn jag inte minns. Den låg gömd bakom en sten på en klippa, och man kunde både se och röra vid burken. Men få ut den, det var omöjligt! En lite ovanlig situation. Stenen som låg för var nämligen fastfrusen, och inte ens tre vuxna karlar kunde dra, sparka eller bända loss den. Fick bli en bildlogg istället.

Övriga bra cacher var de delar av Ninjatummens kyrko-serie som vi besökte. Och de resterande cacherna från den gamla cache-bomben – även om cacherna i sig inte är några höjdare var det kul att få logga resterna av vad som en gång var en rejäl mängd burkar.

Jadå, längre än så var det inte till Ninjatummens kyrkocache.

Jadå, längre än så var det inte till Ninjatummens kyrkocache.

24 cacher blev det totalt. 23 i Frölunda, en på vägen in från Kungsbacka. En heldag, med start halv tio och mål lagom till kvällsmaten. Alldeles lagom. Och nästa år fortsätter vi igen!

Christer med sin trogna eTrex.

Christer med sin trogna eTrex.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder, Cacher, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Årets sista geocaching-tur

  1. halln skriver:

    Kul att se lite loggar från dig i Göteborg igen! Måste svårt att bo ute i skogen utan närhet till platslådor – jag hade blivit galen inom två dygn!! Lycka till med nästa års caching – Gott slut och Gott Nytt år.

    P.S. Nu öppnar jag min nya blogg, på wordpress.
    http://hallensgeocachingaventyr.wordpress.com/

  2. Johan Dahlberg skriver:

    Yay, välkommen till WordPress 😀 Ska genast uppdatera din länk 😉

    Men är det inte ”mitt” tema du snott? 😛

    Ett tag till får jag leva med att det är glest mellan cacherna. Men så fort jag är ute och reser blir det några loggar igen 😀

    Gott nytt år till dig också!

  3. halln skriver:

    Det är nog exakt samma tema, men det hade jag inte en tanke på när jag valde tema… Men som sagt, tyckte din blogg var ett föredöme…!

  4. Johan Dahlberg skriver:

    Ditt nya ser bra ut 😀 Och kul att du ser min blogg som ett föredöme 😀 En bra start på året!

Kommentera

