Cache i Fokus – U-684

  • Cache: U-684
  • Plats: Umeå
  • Ägare: Skarek
  • Cachetyp: Mystery
  • D/T: 4,5/3
  • Utplacerad: 9 juni 2008
  • Hittad: 38 gånger

”Klockan 23:23 den 5 oktober 1944 sågs en tysk ubåt lämna inloppet för Umeälven.” Så börjar cachebeskrivningen av U-684, en cache som dessutom är högst rankad på GeoScore på GC.se.

”Jag la relativt mycket arbete på att få till en trovärdig historia. Kolla bakgrundsfakta, fundera över situationen, göra korrekta tyska översättningar, fotoeditera bilder, kolla upp krigsläget, välja en ubåtsmodell som var trolig, välja en ubåtsnummer som aldrig varit i bruk osv. Bilden på ubåten är t.ex. en editerad version av ett paradfoto när en av tyskarnas mest framgångsriga ubåtar, U-48, återvänder efter ett uppdrag,” säger cachens skapare Jon ”Skarek” Lindström.

Och det märks verkligen att han har lagt ner väldigt mycket jobb på det här projektet. Historien må vara uppdiktad, men den är väldigt spännande, lockande och detaljerad. Kanske är det just därför cachen blivit så populär?

Uppgiften är att knäcka en kod med hjälp av ”kodboken för oktober 1944”:

”Först hade jag tänkt att det skulle synas att det var en gammal sliten bok det stod i. När jag sedan kom underfund med att man tryckte dem med vattenlöslig röd text på rött papper av säkerhetsskäl så de lätt skulle kunna destrueras, ja då valde jag istället att köra på den layouten,” berättar Skarek.

Hur kom du på idén att skapa en cache av denna historia?

”Allt började nog för ett antal år sen innan jag hittat caching. Troligen med spelet Silent Hunter 3 (en realistisk ubåtssimulator där man åker runt och torpederar båtar). Här fick jag ett uppslag för att läsa på lite om de tyska ubåtarna och hittade bland annat www.uboat.net.”

Vad anser du är viktigast – den kluriga uppsättningen eller att det är en intressant story som framhävs – och varför?

”På sätt och vis så är klurigheten viktigast, då det är detta som är själva uppgiften. Jag anser dock att en bra historia är mycket viktigt för helheten. Det är packeteringen av en klurighet som gör att man kommer ihåg cachen. Jag har alltid uppskattat cacher mer där folk lagt lite tid på att göra en bra helhet genom en bra cachebeskrivning. Det finns även en liten ökad tillfredställande utmaning i att gömma själva uppgiften i lite intressant text.”

Och i loggarna hyllas cachen för bägge delar:

Väldigt roligt att sitta och pilla med lösningen. – Silen_

Första gången jag såg sidan så tänkte jag att detta är så bra att man inte ens behöver hitta burken. – Npeter

Den här var riktigt rolig. Satt en hel kväll och lekte tysk sjöpirat. Fick mej att klia mej i hårbotten flera gånger. – NiPPe14

Ett riktigt andra världskrig agent drama. Mycket snyggt, härligt upplägg. – Pebaume

Svårighetsgraden på denna känns helt relevant för min del. Det har varit många timmars arbete med olika verktyg utan vettiga resultat. – The Strat

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Cache i Fokus. Bokmärk permalänken.

Kommentera

