Praktik i Kungsbacka

Det här är egentligen helt fel blogg för detta ämne, men i morgon drar praktiken igång: fyra veckor på lokaltidningen KungsbackaNytt, en gratistidning som kommer ut en gång i veckan.

Anledningen till att jag skriver om det här på GeoBloggen är att jag vet att många av er läsare bor i eller nära Kungsbacka. Och att jag tänkte att någon kanske hade idéer på vad jag under dessa fyra veckor kan skriva om. Alla förslag är välkomna, men det krävs en vinkel och någon form av nyhetsvärdering för att kunna göra något av idéerna 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Praktik i Kungsbacka

  1. blaufish skriver:

    Fritidsreportagen kanske kan göras häftigare? IIRC brukar tidningen mest ta upp pensionärträffar och barn/ungdom handboll/fotboll, och skriva ganska tråkigt om det.

    Reportage om vad som händer bland mer udda sporter, typ modellflyg, kampsport, mc, extrem-blahblah skulle kunna vara roligt. Att få en text som något nytt där, speciellt om den är träffsäker och intressant, skulle vara en oväntad sida på tidningen.

    Skall man vara mer seriöst lagd, komunfullmäktige. Var inte speciellt roligt när jag var satt där men man fick många roliga minnen. Som när hela komunen var överrens men ordförande frös klubban när han såg den lilla juristtjejen resa sig upp. Efter lite viskande: ”Jag föreslår att vi tänker igenom det här lite mer. Vår jurist har just informerat mig om att vi håller på att begå ett brott” (de skulle skatteplanera bort statlig skatt, typ). Dessutom fick man veta att KD var mobbat, alla deras förslag skickades iväg till uskott som KD inte satt med i och där dog de.

    Den där Varla skogen eller vad den hette som någon ville rädda, kanske kolla upp vad som händer där och argumenten för/mot avverkning. En artikel som verkligen tar upp båda sidors argument kanske? Kan tänka mig att markägaren tycker det är lite trist med miljömuppar som inte låter honom avverka, samtdigt som de boende inte vill bli av med skogen. Typ.

    Hörde även ryktesvägen att Kungsbacka har ovanligt mycket knark i omlopp, men att det idag är mycket bättre än vad det var förr. Kanske en intervju med någon polis som får återge hur vanligt det är, utvecklingen kring det, och hur stor del av våldsbrotten de anser ha samand med knark.

  2. blaufish skriver:

    För övrigt så tror jag inte en sekund på att Kungsbacka finns.

    http://www.zaramis.nu/blog/2010/01/21/5735/

  3. Johan Dahlberg skriver:

    Klart att inte Kungsbacka finns. Allt är en bluff, till och med varenda liten geocache 😉

    Bra tips du kom med! Det vara bara modellflygningen jag tänkt på tidigare. Jag tycker också det är synd att de inte har mer featuregrejer 😦

    Varlaskogen är också ett bra tips, ska ta upp det.

    I morgon startar produktionen av nästa tidning, då är jag med mer från början. Nu har jag blivit inkastad i det hela mitt under arbetet 😛

    Och apropå kommunfullmäktige, i Karlstad var det hur kul som helst: http://jdahlberg.wordpress.com/2009/11/19/stand-up-politik-kommunfullmaktige-fran-insidan/

Kommentera

