Powercaching-weekend i Tyskland, del 1

StormHill powercachade i Tyskland. Nu berättar han om resan.

  • Text: Ronnie ”StormHill” Nilsson
  • Foto: Kenneth ”k-net” Ekelöv

Det hela började med att jag satt och funderade på vad som hade kunnat vara möjliga längre utflyktsfärder med geocaching. Det som jag då kom fram till var att Fehmarn i Tyskland ju faktiskt inte låg så långt ifrån Skåne och att det faktiskt hade varit möjligt att göra en heldagsutflykt dit. Så jag slängde iväg ett mail till vår Powercaching-mailgrupp och frågade om någon var sugen. Det visade sig att flera inte bara var sugna, utan att de t.o.m. frågade tillbaka om man inte kunde göra det till en weekend med övernattning. Nu började planeringen med hotellbokningar och annat praktiskt, helgen som passade alla bäst var midsommarhelgen. Vi var 7 personer som hade anmält oss: OlofL, camdan, Hrafnahnef, k-net, Shyrtol, Anna-Karola och jag själv, StormHill.

Så efter nästan en månads planering var det dags, tidigt på morgonen på midsommardagen skulle vi iväg. Väderutsikterna för helgen tidigare i veckan hade inte varit strålande, så det blev till att packa ner regnkläder. Medan jag gjorde mig i ordning för att möta upp de andra kom ett SMS: Hrafnahnef och Shyrtol, som skulle köra från Kristianstad, hade glömt pass och var tvungna att vända tillbaka efter 4 mil och blev försenade med en halvtimme. Kändes inte som den bästa starten, men som tur var hade vi inga tider att passa, så det var inte hela världen. Anna-Karola ringde och meddelade att de tänkte ta några cachar på vägen eftersom de nu hade lite extra tid, så för deras del gjorde det heller inget.

En halvtimme senare än planerat körde vi så in till Svågertorp utanför Malmö och samlades för gemensam utfärd till Tyskland genom Danmark i två bilar. Med oss i varje bil hade vi en comradio för att kunna hålla kontakten utan att behöva ringa med våra mobiler utomlands. Eftersom vi hade en BroBizz i varje bil körde vi snabbt och smidigt igenom tullstationen vid brofästet och över Öresundsbron.

Byte av karta i GPS:en innan Tyskland.

Byte av karta i GPS:en innan Tyskland.

Nästan direkt efter bron sprakade det till i comradion, OlofL föreslog en dansk cache som låg några meter vid en avfart från motorvägen, ”Fruedal Vandværk” (GC1CGWD). Det var ju en 1/1, så den skulle ju inte vara så svår och passade perfekt för vårt statistiska ändamål (hittade cachar i flera länder på en dag). Men döm om vår förvåning när den inte blev snabbt hittad, vi fick leta ett bra tag och var nästan på väg att ge upp när Anna-Karola till sist ropade att hon hittat den. Cachen var bra kamouflerad och enligt mitt tycke inte en 1/1, men det var ju skönt i alla fall att vi inte behövde börja helgen med en DNF.

Nu hade vi tagit en dansk cache så då fortsatte vi vår färd mot färjan i Rödby. Även här kom vi på hyfsat snabbt och smidigt utan att ha behövt boka plats i förväg eftersom k-net’s BroBizz även var kopplad till färjorna från Scandlines. Det hade tyvärr inte Shyrtol’s BroBizz hunnit bli, så OlofL fick springa från ena bilen till den andra med k-net’s BroBizz, men det gick bra.

Under de 45 min överfarten tog passade vi på att fika. De flesta av oss hade tagit med fika hemifrån och några handlade på båten.

Äntligen kom vi över på den tyska sidan och för de flesta av oss blev den första loggade tyska cachen ”Der Pirat von Puttgarden” (GCYJ5Q), några hade ju cachat i Tyskland tidigare. Nästa cache blev ”Alle Richtungen” (GC1BKMK). Det var egentligen inte tänkt vi skulle hamna så långt söderut, men fel vägval gjorde att det blev så. Här fick OlofL träna sina klätterkunskaper i en vägskylt, medan vi andra stod och flinade och såg tyskar passera som antagligen undrade vad vi dumma svenskar gjorde.

Därefter åkte vi och tittade på en cache med 5 i terräng, ”klare Aufgabe”, den här var faktiskt lite retlig. En cache som satt med magnet säkert 4-5 meter upp i en lyktstolpe och som syntes tydligt. Ingen av oss, inte ens OlofL som nyss tränat på sin klättring, klarade av konststycket att klättra upp i den stolpen, så den fick vi åka ifrån.

En del av gänget på väg till en cache

En del av gänget på väg till en cache

Cachen därpå var ”Löschwasser” (GCYV1W), en mikro 1/1,5 som vi efter mycket letande fick DNF:a. Retligt, skulle det bli mycket sådana här? Nej, som tur var började vi hitta flera cachar på raken därefter, nu hade det ju också uppmärksammats att det var tävlingar på gång, en individuell och en mellan bilarna. Detta gjorde att det blev ett mycket högre tempo, vi bokstavligt talat slängde oss ur bilarna för att komma först.

Efter 10 hittade cachar gick vi återigen bom på en mikro som borde varit lätt, F 33 (GCVCXQ). Nu behövde en av bilarna tanka och efter det kändes det som även folket kunde behöva tanka, med andra ord få något att äta. Vid cachen ”Alle Richtungen” låg ju en McDonalds, så vi styrde kosan dit igen och fick återigen reta oss på den ouppnåeliga cachen. Men vi fick i alla fall något att äta och som tur var kunde McDonalds personal engelska, för det visade sig att det bara var Anna-Karola som kunde prata bra tyska, vi andra fick anstränga oss för att förstå och bli förstådda.

Nu när vi hade fått lite ny energi gick det bättre, flera hittade cachar på raken, även om vi fick anstränga oss på några. Vid en av cacharna, ”St. Nikolai Kirche” (GC19VQK), passerade vi några andra personer med GPS:er i händerna. Vi hälsade bara snabbt när vi gick förbi, när jag sen läste loggarna hemma så visade det sig att det med största sannolikhet hade varit de nuvarande världsrekordhållarna i antalet funna cachar på ett dygn, Dr. Elmer, Schuleit och Picht. De slog en gång världsrekordet med 3 cachar, sammanlagt 315 cachar på ett dygn, vilket alltså innebär en cache var 4,57min! Uppenbarligen var de fortfarande vana vid ett högt tempo för de hade skrivit i loggarna att de hann med 75 cachar på en en-dagsbiljett till Puttgarden!

Efter 11 hittade cachar slog jag in fel cache på vår bil-GPS, vilket gjorde att vi efter ett tag fick vända. Det gjorde däremot inte den andra bilen, vilket innebar att vi kom ifrån varandra. När vi var framme vid den rätta cachen försökte vi nå de andra med comradion och även om hörbarheten var usel så lyckades vi förstå att vi skulle ta några cachar var för sig och sen försöka sammanstråla. Så efter att vi loggat cachen vi hade kört till körde vi vidare till nästa, ”Edelmetal” (GCTNHF). När vi närmade oss gömstället för cachen, som var en bänk, såg vi att det var folk på bänken. Mugglare tänkte vi, men när vi kom fram visade det sig att även de var geocachare som precis hade loggat klart. Så det var en lätt match att hitta cachen.

Nu körde vi vidare till ”Die Erde” (GCYN35) och se, där stod resten av gänget inne i en biltunnel och loggade. De blev inte så förtjusta i att vi kom just då och bara kunde ta cachen från händerna på dem, eftersom de hade fått leta i ca 20min för den. Jaja, ibland ska timingen vara rätt! Vi drog upp planerna på att de skulle ta de 2 cacharna vi precis hade tagit och vi skulle ta den de hade tagit för att sen träffas vid cachen vi tog innan vi körde fel. När vi träffades igen berättade de att de inte hade haft samma tur på ”Edelmetal” som vi, när de kom fram var det verkligen mugglare som satt på bänken. Återigen, man måste ha timing!

Nu kändes det som det var dags att köra söderut och bort från Fehmarn för att checka in på vårt hotell. Men vi var ju tvungna att ta någon på vägen också, cachen ”The swede” (GCKBC7) var ju ett måste.

Fortsättning följer…

Annonser

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s