De stora tre – en cachingrunda i Skåne

Jag var på ansökningsintervju på Östra Grevie folkhögskola i Skåne i dag. Kom med bil, så efter intervjun hade jag tänkt ta några burkar istället för att åka hem. Och det var tre stora cacher jag siktat in mig på: Turning Torso, Smygehuk (Sveriges sydligaste cache) och Peberholm EarthCache (earth cache på Öresundsbron). Tänk att komma hem och kunna säga att man loggat dem! Dessutom hade jag sneglat på ett TB-hotell på andra sidan bron, vid Köpenhamns flygplats.

Nu blev det ju dock inte som jag tänkt mig. Intervjun var klar vid fyratiden. Men istället för att åka söderut som jag först tänkt åkte jag åt andra hållet för att skjutsa en av de andra sökande till centralen i Malmö. Därefter blev därför Turning Turso mitt första mål. Och vilket jobb det var att ta sig dit! Det där förbannade tornet lyste långa vägar ifrån, men att faktiskt ta sig dit var inte det lättaste. Man har tydligen bestämt sig för att göra omfattande vägarbeten i stan just nu. Enkelriktat, stängda vägar och en ouppdaterad GPS-karta. Först klockan halv sex skrev jag mitt namn i loggboken.

Att åka tillbaka söderut mot Trelleborg skulle ta ytterligare några timmar tur/retur. ”Äh, kan skippa den,” tänkte jag. ”Tar bron istället.” Så jag drog fram datorn för att kolla priset. 375 spänn i vardera riktning! Dessutom visade det sig att cachen måste fotas när man kör förbi – självklart, man kan ju inte stanna på bron. Skulle jag köra och fota med en gigantisk kamera samtidigt? Kunde i och för sig ha gått…

Nej, det blev ingen Danmarkstur heller. Tråkigt. Körde istället tillbaka i riktining mot Göteborg. Men åtminstone en cache till var jag ju tvungen att ta, så blev ett rast-, foto- och loggstopp vid en slumpmässig avfart strax norr om Malmö. Riktigt fint landskap, några bilder hittar du härunder.

För övrigt en riktigt lyckad dag. En intervju som flöt på bra, skönt med miljöbyte och kul med åtminstone två nya burkar. Turning Torso kan dock slänga sig i väggen. Avaztornet i Sarajevo, Bosnien, ska det vara! Även det finns på bild nedan.

Vad som händer till hösten är ännu oklart. Men får svar från ett par skolor senare i veckan eller i början av nästa. Det avgör var nästa geocachingår blir 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till De stora tre – en cachingrunda i Skåne

  1. halln skriver:

    Om du hamnar i Skåne lär du inte lida brist på cacher!

  2. Johan Dahlberg skriver:

    Nej herregud, Malmöbomben syntest tydligt 😛

    Fast där skolan ligger, Östra Grevie ute på landet, är bara lite bättre än Molkom vad gäller cacher. Här finns några (det gjorde det inte i Molkom), men väldigt väldigt få. Och åker man in till stan göra man det med kompisar, blir sällan många cacher då… 😦

    För övrigt lutar det nu, efter att ha sovit på saken, mot Löftadalans folkhögskola här i Halland. Nackdelen är att det är så himla nära Kungsbacka – jag vill uppleva nya cachemarker!

  3. Löjan skriver:

    Välj Östra Grevie – då blir vi grannar 🙂

    Och så kostar det bara 400 kr tor över bron när man bor här nere – och då kan du logga min cache på bron…

  4. Johan Dahlberg skriver:

    ”Bara” 400 för en fattig student? 😛

    Att bli grannar hade ju varit kul! Jag loggar det mentalt på plussidan för Östra 😉 😛

Kommentera

