Intervju: Smile :-) sprider geocaching genom Addnature

Smile : -) klättrar, dyker med hajar och geocachar. I butiken Addnature i Stockholm hjälper hon geocachande kunder att hitta rätt.

Hej Smile : -). Du har ett ganska udda cachingalias. Hur fick du det?

Man väljer ju sitt nickname och jag hade tur eftersom det inte var upptaget. Tycker namnet passar enormt bra då cachingrundor oftast är förknippade med stora leenden. I alla fall de gånger man hittar skatterna… Jag har också en plan för en egen serie cacher – som på ett eller annat sätt ska förknippas med smileys.

”Bakom en sten stod det en supercool rondellhund!”

Du jobbar i friluftsbutiken Addnature i Stockholm. Har friluftsliv alltid varit din grej, eller har du halkat in på ett bananskal?

Oj… både ja och nej. Jag är uppvuxen med egna hästar och har alltid tyckt om att vara utomhus, men märkligt nog är det inte förrän jag flyttade till Stockholm för drygt ett år sedan som jag verkligen började vistas mer aktivt i naturen. Att jag sökte mig till just Addnature beror på att jag fick sån skön känsla av verksamheten då jag var i en av butikerna och handlade klätterskor.

Förutom geocaching så tycker jag bland annat om att klättra, dyka och fiska.

Det låter som att du inte alls varit mycket av en friluftsmänniska förr, men ändå har du köpt klätterskor, och du säger att du gillar att både klättra, fiska och dyka.

Det var faktiskt geocaching som lockade mig till att börja klättra. Det snackades en del om cachen på Katarinaberget och det verkade vara lite prestige att ta den – så det var klart att jag ville logga den! Höjdrädd som jag var, så var det bara till att köpa skor, öva lite höjder på klättergym och ge sig ut!

Smile : -) på väg mot en cache på Katarinaberget.

Friluftsintresset är något som jag har blivit mera medveten om på senare tid. När jag väl slutade med hästarna så föll det sig naturligt att ersätta dem med andra utomhusaktiviteter. Och det är inte så att jag brukar bli superduktig på någonting… tycker bara om att testa olika saker. Några av mina arbetskamrater hoppar fallskärm och base, till exempel – jag följde med och gjorde ett tandemhopp i höstas och nu funderar jag på att ta cert. Dykarcert har jag, men har dykt alldeles för lite – häromdagen bokade jag dock en resa till Sydafrika där jag planerar att dyka med vithajar. Om jag vågar…

*** Dyka med hajar? Spännande!

Hajdykning blir det inte förrän i november. Jag ska dit och hälsa på en svensk tjej som är med och driver ett hajforskningsinstitut. Jag har träffat henne i Sverige tidigare och skrivit reportage om henne för tidningar och en bok. Så nu ska det bli spännande att också få uppleva vad hon egentligen sysslar med. På riktigt, liksom.

Tillbaka till Addnature. Händer det att kunder pratar om geocaching och köper grejer därefter?

Det kommer ofta in kunder som geocachar. Intresset blir ju bara större och större hela tiden och ska man ta de mer extrema cacherna så krävs det ju viss utrustning.

”Jag har också skaffat en Xperia X10 – med en geocacheapplikation.”

Vilka grejer är de vanligaste som era geocachande kunder köper?

Den vanligaste produkten är ju en GPS. Mest säljer vi Garmins produkter men det beror ju till stor del på oss som säljer. Men Magellan har en ny produkt.

De kunder som redan har investerat i en GPS kommer in och köper funktionella kläder och de mer extrema cacharna behöver klätterutrustning. Jag har till exempel några vänner i Borås som aldrig ger sig ut utan klätterutrustning, pannlampor, gummibåt och vadarbyxor…

Hur känns den nya från Magellan, eXplorist GC?

Den verkar riktigt schysst. Men den ger mig lite blandade känslor. Den är i alla fall prisvärd och så är det extremt lätt att komma igång med den. I köpet ingår dessutom en månads premiummedlemsskap på geocaching.com.

Hur upptäckte du egentligen geocaching, och vad är det som gör att du tycker det är kul?

Jag hörde talas om det för ett och ett halvt år sedan då jag jobbade i en butik i Borås där vi skulle vara med och sponsra FAD (Fumble After Dark). Tyckte det lät hur nördigt som helst. Verkligen jättefånigt! Men jag var ju så illa tvungen att sätta mig in i vad det handlade om och sen var det kört! Det är ju ett suveränt sätt att komma ut i naturen och inte bara det – allt som oftast får man ju sig en rejäl dos av lokalkännedom också. Och vilken kick det är att hitta kluriga cacher – såna som ägarna har lagt lite extra jobb på! Kunde aldrig tänka mig att det kunde vara så kul.

”Tyckte det lät hur nördigt som helst. Verkligen jättefånigt!”

GPS:er är ännu en pryl som lockar. Märkligt nog. För jag var typ lite teknikfientlig och visste knappt vad en GPS var. Men nu får jag genom jobbet möjlighet att testa de senaste produkterna från både Garmin och Magellan, vilket är jättekul. Jag har också skaffat en Xperia X10 – med en geocacheapplikation – så jag alltid har tillgång till uppdaterade cacher om jag skulle få en stund över.

Tack Smile : -)! Avslutningsvis, har du några roliga upplevelser eller berättelser att dela med dig av? Både i butiken och i cachingsammanhang.

Jag har samlat på mig många roliga upplevelser genom geocachingen. Den mest spännande cachen – hittills – var när jag och några kompisar repellerade oss ner för Katarinaberget för att ta GCPQ1D: ”Explore Sweden #3 – Katarinaberget”. Det stod dessutom en Finlandsbåt vid hamnen där några ungdomar verkade tro att vi var självmordsbenägna… ”Hoppa! Hoppa! Hoppa!” skrek de!

Har Smile : -) kört fast? Icke! Hon cachar på för fullt...

Ett annat minne är när jag passerade Mariestad för ett tag sedan. GPS:en var i gång – utifall att vi skulle passera nån drive-in-cache, vilket vi såklart gjorde. Några hundra meter från vägen fanns GC1F2CT: ”Bortsprungen Rondellhund”. Vi parkerade bilen och gav oss ut på en sunkig stubbåker och bakom en sten så stod det en supercool rondellhund med en cacheburk kring magen!

När vi kom tillbaka till bilen stod en man där och vi misstänkte att det var markägaren. ”Tyckte ni om hunden?” frågade han. Då visade det sig att han var ”uppfödaren” till hunden och vi fick oss en trevlig pratstund.

Vad det gäller jobbet så gjorde jag och en kollega sex cacher där vi gömde presentkort á 500 kronor. Sen hade vi utlottning av två GPS:er bland samtliga geocachare som hade loggat någon av de så kallade ”Add-cacherna”. Flera av cacherna är lite speciella och det är grymt kul att läsa loggarna som kommer via mail. Häromdagen så var det två team som upptäckte att en cache i en klätterled inte längre existerade – så de ersatte den med en ny! Vilket teamwork! 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Intervjuer & Media, Utrustning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

