Internationella profiler: Dark Stars tatuerade travel bug

”Internationella profiler” är en serie intervjuer med internationellt anmärkningsvärda geocachare. Serien rullar på under sommaren med åtminstone ett inlägg per månad i juni-augusti. Förslag på någon att intervjua? Hör av dig!

Dark Star

Dark Star från Texas har tatuerat in en travel bug på armen. Geocachare gillar den, men vad säger egentligen mamma om sådana påhitt?

Dark Star med sin fru, TX Diva.

Dark Star med sin fru, TX Diva.

Travel bugs på tröjor, väskor, bilar och annat har blivit allt vanligare. Men att som Dark Star tatuera in en sådan på armen kan tyckas extremt. Bugen kallas hur som helst för Dark Star the Travel Bug.

”Jag hade kvar en smal, tom rand efter en gammal tatuering. Jag älskar geocaching och tänkte att en travel bug skulle passa området perfekt. Så från början fyllde den ett tomrum samtidigt som det representerar något jag älskar att syssla med,” berättar Dark Star.

Att träffa andra geocachare är alltid kul, menar mannen som i skrivandets stund har loggats över 500 gånger. På events bär han kortärmat.

”De flesta säger att det var kul att träffas, medan andra skriver att ‘det där, det är hängivenhet till geocaching’. Jag har träffat så många fantastiska människor i matkön på till exempel megaevents. Många drar även fram sina vänner till mig och säger ‘du måste se det här!’ till dem.”

Han erkänner även att många säger att han är galen och besatt. Fast alltid med ett leende på läpparna. Och ibland blir han till och med stoppad utanför geocachingsammanhang av folk som vill logga honom.

Dark Stars TB mitt bland resten av alla hans tatueringar.

Dark Stars TB mitt bland resten av alla hans tatueringar.

Dussintals på kroppen

Tatueringar är heller inget nytt för Dark Star. Han har dussintals tatueringar över hela kroppen.

”Min favorit är en stor, grön dödskalle på min vänstra arm. Fortfarande starka färger efter 15 år.”

Vännerna gillar Dark Stars passion för tatueringar, men alla är inte lika glada.

”Min mamma skulle självklart föredra att jag inte hade dem, men hon älskar mig som jag är,” säger han.

Många av tatueringarna är dessutom inspirarade av familjen:

”Min farmor var från Nya Zealand. Därför har jag en hei-tiki-tatuering, som matchar ett hei-tiki-smycke jag bär. Den gröna dödskallen är från en konstbok min farfar gav mig. Han var i armén så jag har en armétatuering i hans minne. Och mitt efternamn pryder stolt min underarm.”

En udda karaktär

Det är inte bara tatueringarna som får Dark Star att stå ut rent visuellt. Med skägg, hatt och allt får han folk att vrida på huvudet. En riktig cowboy, sett ur ett aningen stereotypiskt perspektiv.

”Jag skulle inte säga att jag ser ut som de flesta texasbor jag känner. Jag får en del underliga blickar då och då som påminner mig om att jag marscherar till rytmen från en annan trumslagare. Vissa kallar mig konstig, men jag gillar konstig.”

Men hur är det med den andra passionen då? Geocaching?

”Min släkt frågar ofta om geocachingen och platserna det tar mig till. De är förvånade, precis som jag, över ‘jag visste inte att det fanns där’-faktorn. Jag har bott i samma stad hela mitt liv och hittar fortfarande platser jag inte hade upptäckt om inte geocaching tagit mig dit.”

Och på frågan vad han skulle välja om han var tvungen – geocaching eller tatueringarna – råder det inga tvivel:

”Caching! Tatueringarna är något bara för mig, förutom travel bugen som är för alla. Men geocaching har tagit mig till några fantastiska ställen. Jag har träffat fantastiska människor och det har faktiskt gjort mig mer utåtriktad och vänlig. Geocaching gör mig glad samtidigt som det får min lata rumpa upp ur soffan.”

Kommande profiler: Team 360 (som äger världens första SWAG) och Dave Ulmer (som kom på idén till geocaching och la ut den första gömman).

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Intervjuer & Media. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Internationella profiler: Dark Stars tatuerade travel bug

  1. Lennart Kullberg skriver:

    Hejsan,

    Bra artikel. Jag bor i Texas ocksa och Darkstar ar en av mina geocaching vanner. Min fru och jag har varit ute med Darkstar och hans fru TXDiva flera ganger, underbara manniskor.

    Geocaching namn: Sven&Britta

  2. Johan Dahlberg skriver:

    Hej! Kul att ni gillar den 😉

  3. Ping: Midsommarbesök « Johan Dahlberg – Portalen

  4. Ping: ”Live from GeoWoodstock” « GeoBloggen

  5. Ping: Att tatuera in en travel bug | GeoBloggen

Kommentera

