Internationella profiler: Team 360 hyllar världens första gömma

”Internationella profiler” är en serie intervjuer med internationellt anmärkningsvärda geocachare. Serien rullar på under sommaren med åtminstone ett inlägg per månad i juni-augusti. Förslag på någon att intervjua? Hör av dig!

Team 360

År 2000 placerade Dave Ulmer, världens första geocachare, ut sin gömma i delstaten Oregon i USA. Senare skadades den av en gräsklippare. Genom sponsring från cachingcommunityn lät Team 360 tillverka ett minnesmärke, som i dag pryder den plats där originalgömman fanns. Och i samband med det fann han även världens äldsta SWAG, som han i dag reser jorden runt med.

"Original stash. First geocache placed here, may 3 2000."

"Original stash. First geocache placed here, may 3 2000."

Team 360 består egentligen enbart av en geocachare, Jeff. ”När jag började valde jag namnet ‘Team 360’ för att kunna räkna med vänner som ville följa med mig, men det visade sig att jag cachar ensam,” berättar han.

”Jag föddes i södra Michigan men har även bott i Chicago, Fort Worth i Texas och på andra ställen innan jag bosatte mig i Phoenix. 90-91 reste jag runt med Moskvas cirkus på deras turné i Nordamerika. Ett tag var jag gift med en rysk cirkusakrobat. Jag har rest till Kanada, Irland, Tyskland och runtom i USA. Dessutom har jag varit i Ryssland fyra gånger. Som du kan se älskar jag att resa. Livet är ett äventyr!”

Jeff, aka. Team 360. Trots namnet cachar han på egen hand.

Jeff, aka. Team 360. Trots namnet cachar han på egen hand.

Platsen där allt började

Geocaching upptäckte Team 360 redan i november 2001, när hobbyn var ny. År 2003 läste han på kring den första gömman. Då insåg han att något måste göras för att skydda det området.

”Om ingen ‘markerade’ positionen där den första cachen låg skulle platsen förstöras och försvinna för alltid,” säger han. ”Jag startade en tråd och tog emot donationer från olika geocachare. Deras namn finns på cachesidan för cachen Original Stash Tribute Plaque.”

Pengarna som Team 360 samlade in gick till ett minnesmärke, en platta som i dag pryder platsen i Portland i delstaten Oregon där allt började.

”Jag flög plattan till Portland personligen för att sätta den på plats med cement. Det var tur att vi gjorde detta i tid. När vi kom dit kunde man knappt se den ursprungliga platsen. Jag minns den där dagen tydligt, jag var genomsvettig av att blanda cementen.”

På plats var även Dave Ulmer själv och ett antal andra geocachare som kom för att se på.

”Dave hade med sig en flaska champagne som vi öppnade för att fira,” berättar Team 360.

Dave Ulmer bredvid den cementerade plattan. I sin hand har han "the Original Can of Beans".

Dave Ulmer bredvid den cementerade plattan. I sin hand har han "the Original Can of Beans".

Men vad hände egentligen med ursprungscachen? Den arkiverade Dave Ulmer själv bara några månader efter att den placerats ut. Burken, som var en halvt nedgrävd hink, hade nämligen gått sönder när man klippt gräset längs vägen, och vatten hade läckt in.

Besök från hela världen

”Från början var förslaget att minnesmärket skulle vara en virtual cache, men för att hålla fast vid traditionen från den första gömman beslutades det att en fysisk gömma skulle finnas på plats. Den första loggboken var faktiskt ingraverad i cementen, men jag insåg snart att en så liten loggbok inte skulle klara av det stora antalet besökare som kom, så en större behållare med en mycket större loggbok placerades ut.”

Cachen, som i skrivandets stund har haft närmare 3400 besökare, var en period världens mest besökta geocache.

”För ett tag sedan fick jag ett mejl. En minnesmur i Tyskland hade några fler ‘finds’. Jag har inte kollat siffrorna senaste tiden, men jag räknar med att siffrorna för originalgömmans plats kommer att stiga i samband med GeoWoodstock, som i år hålls bara några timmar bort.”

Gömman får besök från hela världen, och Team 360 tror lite skämtsamt att många ser platsen som helig mark eller ”Geocachingens Mecca”.

”Folk har gått ner på knä framför minnesmärket, kysst det för tur och allt möjligt. Geocachingens galenskap, kanske! Så länge de har haft kul när de hittat den, det är det som det handlar om.”

Världens mest loggade travel bug

När Team 360 skulle sätta minnesmärket på plats den där dagen 2003 hittade han något på marken: en burk med bönor. Dave Ulmer kunde konstatera att ja, det var faktiskt den burk som han hade lagt i den första geocachen tre år tidigare. Det gör burken, som kallas för OCB (Original Can of Beans), till världens äldsta SWAG. Nu har Team 360 gjort om den till en travel bug som han tar med sig från event till event.

OCB, världens äldsta SWAG, reser i dag jorden runt från event till event. Inglasad och redo för display.

OCB, världens äldsta SWAG, reser i dag jorden runt från event till event. Inglasad och redo att visas upp.

Tidigare i år var Team 360 på ett mega event i Österrike. Med sig hade han TB:n, som många av besökarna sett fram emot att få en glimt av.

”Det fanns de som bugade och bad framför den,” berättar han. ”Vi utförde en särskild presentation där jag bar in OCB:n på en silverbricka, täckt av en svart duk. Musik spelades och när den tog slut gjorde jag en dramatisk avtäckning. Publiken blev som tokig!”

Vill du själv få en glimt av travel bugen OCB? Håll utkik efter Team 360 på världens alla mega event.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Cacher, Intervjuer & Media. Bokmärk permalänken.

Kommentera

