Olofsbohelgen (del 1 av 2)

Del 1 av 2.

Den här helgen kan mycket väl vara min mest innehållsrika i cachingsammanhang hittills. Vanligtvis kanske man upplever en udda sak, som ett event, att man träffar en annan geocachare, eller stöter på en udda burk. Men nu har verkligen allt hänt på samma gång!

Det hela började med Semestereventet i Olofsbo utanför Falkenberg, dit jag sedan en tid tillbaka hade bestämt mig för att åka. Jag frågade även familjen om de var sugna på att följa med på vad som skulle bli deras första event.

Men självklart kunde vi inte bara gå på eventet och sedan åka hem igen. Nej, vi var tvugna att göra det till en grej, så de andra beslutade att först cykla till eventet från Kungsbacka, och sedan fortsätta nästa dag ner till Halmstad. 14 mil på en cykelsadel fick de ihop. Jag agerade servicebil och plockade cacher längs vägen.

De andra tre i familjen valde att cykla först till eventet, sedan till Halmstad. Jag valde att cacha istället och tog bilen.

De andra tre i familjen valde att cykla först till eventet, sedan till Halmstad. Jag valde att cacha istället och tog bilen.

GPS:er finns i alla möjliga former. Självklart har vi några till cykeln också!

GPS:er finns i alla möjliga former. Självklart har vi några till cykeln också!

Under eventet

Men låt oss ta det ett steg i taget genom att börja med eventet, som trots allt var helgens huvudpunkt. 90 anmälda deltagare är inte alls så tokigt med tanke på eventets plats. Fast å andra sidan kanske det är just platsen som gjort att vi blev så många – en restaurang vid en skön västkuststrand på en äkta sommarort, och med fantastiskt väder.

Berraasnobben, arrangören, hade dessutom lyckats skrapa ihop ett rejält prisbord från olika sponsorer. Det var inte priserna som inte räckte till, det var snarare lotterna! Själv vann jag en väska från geocachen.se.

Grodan & fiabus barn vann en GPS i barnlotteriet. Grattis!

Grodan & fiabus barn vann en GPS i barnlotteriet. Grattis!

Geocaching Magasin

Geocachen.se var för övrigt på plats och sålde sina varor. Jag köpte en mutter för en hundring. Det är bara i cachingsammanhang man kan säga en sådan sak utan att det låter konstigt.

Dessutom var jag själv på plats för att sälja min produkt: Geocaching Magasin. Hoppas ni som köpt ett ex är nöjda. Ni som av någon outgrundlig anledning inte gjorde det på plats kan göra det här istället 😉

Fick en hel del positiv feedback på boken också. Man vet att man lyckats när folk säger ”ja, vi har en hemma och tycker den är jättebra!” Det är sådant som gör att man fortsätter!

”Magasin” är för övrigt ett ganska dåligt ordval från min sida, det insåg jag under eventet. Det var flera som kom fram och frågade när nästa kommer ut. Ledsen, men det har tagit mig två år att skrapa ihop tillräckligt med material för denna. Lär inte bli något som kommer ut regelbundet. Nästa sommar där emot kan det mycket väl hända att det kommer en uppföljare 😉

Kända och okända ansikten

Det näst roligaste med events är alla nya människor man träffar. Det roligaste är alla gamla. Folk man stött på ute i fält, eller som man träffat på tidigare events. Gavia är en sann eventsjäl som tycks vara med nästan överallt. Han måste vara den cachare jag träffat flest gånger utan att vi faktiskt umgås privat.

Kända och okända ansikten. På events träffar andra med samma underliga hobby som man själv har.

Kända och okända ansikten. På events träffar andra med samma underliga hobby som man själv har.

En höjdare var dock när en herre vars alias jag glömt kom fram till mig och sa ”det är du som har ett event i Rimforsa i sommar va?” Då inser man hur pass liten cachingcommunityn egentligen är. Rimforsa är nämligen en ganska pluttig ort som inte utmärker sig på många andra sätt än att Magnus Samuelsson brukar träna där, mitt emot min farmors gamla lägenhet. Till det nämnda eventet är det för nuvarande bara tre anmälda deltagare, förutom jag själv 😛

Rimforsa är för övrigt med i Projekt Geocaching, vars syfte är att främja caching på platser där det annars är ont om burkar.

På tisdag: Dagen efter eventet hände en rad underliga och härliga saker. En bortsprungen hund, fika hos en reviewer, flera udda cacher och fantastiska stränder i Tylösand, resans mål. Fortsättning följer…

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder, Events, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Olofsbohelgen (del 1 av 2)

  1. Hallén skriver:

    Vi är nog många som hoppas på en uppföljare till ditt magasin! Men det är en väl stor uppgift att klara ensam.

  2. Johan Dahlberg skriver:

    Haha, det låter bra det. Som sagt, en uppföljare kan det nog bli… nästa år 😉

  3. Ping: Helgäventyr i Olofsbo « Johan Dahlberg – Portalen

  4. Ping: Olofsbohelgen (del 2 av 2) « GeoBloggen

Kommentera

