Olofsbohelgen (del 2 av 2)

Del 2 av 2. Läs del 1 om eventet i Olofsbo först.

Dagen efter Olofsboeventet blev det mer caching – och en hel del udda äventyr!

När alla cachare åkt hem och värmen lagt sig blev hela Olofsbo rött. Här en kvarn i utkanten av semestersamhället.

När alla cachare åkt hem och värmen lagt sig blev hela Olofsbo rött. Här en kvarn i utkanten av semestersamhället.

Camping

Eventet slutade tyvärr till sist, efter en mysig prisutdelning i en allt för varm restauranglokal. Därefter begav sig vissa ut för att ta cacher, andra för att bada, och några åkte hem. Jag och min familj däremot begav oss till campingen i Olofsbo, där vi slog upp tält – ett för föräldrarna, ett som förråd att ha alla grejer i (kläder, cykelgrejer, osv.). Min syster och jag fällde ner baksätet och gjorde om bakluckan till en säng. Något svalare än ett tält, med rutorna nere 😀

Att campa är inte vår grej, och detta var garanterat en engångsföreteelse. Men mysigt var det.

Två tält och en bil. Bilen var skönast att sova i, ena tältet var förrådstält.

Två tält och en bil. Bilen var skönast att sova i, ena tältet var förrådstält.

Udda cacher

Dagen därpå cyklade de andra vidare mot Halmstad. Jag stannade lite i Olofsbo och loggade några sista cacher, sedan ströcachade jag längs vägen. Och det var nu som ”allt” hände på en gång. Låt oss börja med burkarna.

Udda burkar som till exempel fågelholkar eller muttrar har jag stött på flera gånger. Men nu blev det väldigt många under bara en helg. För det första köpte jag som tidigare nämnt en mutter av geocachen.se på eventet. Därefter hittade jag en ”pinne” i marken som var en helt ny gömma för mig. Och strax efter det en fågelholk. Holkar såldes även de på eventet.

På väg till Halmstad stötte jag på inte mindre än två stenar. Klassisk kamouflagecache. Och höjdaren blev – en postlåda!

Den här lådan, där Signal the Frog tydligen bor, var en fräsch upplevelse. Dessutom står den mitt i en trädgård!

Den här lådan, där Signal the Frog tydligen bor, var en fräsch upplevelse. Dessutom står den mitt i en trädgård!

Fika med en reviewer

Postlådan råkade dessutom sitta inne i en trädgård. Men, tänkte jag när pilen pekade tolv meter in i ett garage, dit kan jag ju inte gå. Men jo då, trädgården i Slöinge tillhörde ingen mindre än vår käre reviewer Landstedt. Ett namn som flera av oss stött på många gånger, och som jag haft mejlkontakt med då och då (försökte till exempel pressa karln på information om hur en reviewer arbetar och vad som finns ”bakom scenen”, men han höll sig föredömligt till Groundspeaks hysch-hysch regler… tyvärr 😛 ).

Hur som helst bjöd Landstedt, med fru och barn, på ett gott fika och en trevlig pratstund under ett äppelträd. Kör du E6:an mellan Falkenberg och Halmstad någon gång, sväng genast av i Slöinge och ge familjen ett besök!

Reviewrn Landstedt. Notera koppen från geocaching.se.

Reviewern Landstedt. Notera koppen från geocaching.se.

Bortsprungen hund

En annan händelse i just Slöinge var en hund utan halsband, som jag stötte på irrande mitt på vägen (och trots GPS i handen och en cache att hitta var det han som irrade, inte jag). Hunden stack ifrån mig, men intill låg någon form av hundhem med en massa skällande hundar. Ringde på, och vi begav oss genast ut för att leta. Men det var inte deras hund, utan den visade sig tillhöra en granne till hundhemmet. Allt slutade väl.

Några avslutande ord

Förutom allt detta blev det fyra TB:n (varav en råkade vara ett kort från Volvofinans likt det jag själv placerat ut), bad i Tylösand utanför Halmstad (för familjen, jag cachade istället), en rad cacher (18 finds och några DNF:er) och många gånger fler foton.

Tack till berraasnobben för det härliga eventet – det är på grund av det som allt detta blev av 😀

Sol, hav och västkustmiljö har präglat denna resa. Här i Tylösand utanför Halmstad.

Sol, hav och västkustmiljö har präglat denna resa. Här i Tylösand utanför Halmstad.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Bilder, Events, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

