Nya GeoBloggen

GeoBloggens senaste tillskott är två sidor: Kommersiell caching och Projekt Miljöcaching. I och med att dessa två lades till blev det alldeles för trångt på menyraden ovan.

Detta i sin tur ledde till något jag velat göra ganska länge: jag bytte utseende på helt på hemsidan!

Den nya layouten innebär, förutom den visuella ändringen, att det nu är betydligt lättare att hitta de olika sidor som finns runt om på hemsidan. Genom att föra musen över menyraden ploppar listor med undersidor upp – precis som det gör på geocaching.se.

Nu behöver du till exempel inte först klicka på ”Kreativ Caching” och sedan ”Projekt Kreativ Caching” för att komma till projektet som vill göra geocaching mer spännande. Istället för du muspekaren över fliken ”Kreativ Caching” och letar sedan upp ”Projekt Kreativ Caching” i listan. Busenkelt 😀

På den negativa sidan har texten på sidor och i blogginlägg blivit aningen större, något som jag stör mig på men inte kan göra något åt. Dessutom är färgtemat kanske inte det roligaste, men det kompenseras av bildkollages som självklart fortfarande finns med 😉

Nå, vad tycks? Rösta gärna och/eller kommentera nedan 😀

De två nya sidorna – Kommersiell caching och Miljöcaching – kommer jag att gå närmare in på lite senare.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, GeoBloggen, Kommersiella cachingprojekt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nya GeoBloggen

  1. Mats Högman skriver:

    Jag trodde det blivit något fel på bokmärket när jag kom till en Geoblogg med nytt utseende. Förra designen var tjusigare… fast det kanske är för att man vant sig med den. Enda skillnaden från tidigare är väl färgerna och bredden på sidan? Lite större text har du också…

    Kunde du inte gjort en annan disposition för att reducera antalet menyval och behållit gamla designen?

  2. Jozii skriver:

    Jag gjorde nya dispositioner hela tiden. Förlängde och förkortade titlarna på sidorna och så för att det skulle passa. Men när det i dag gick upp på tre rader kunde jag för första gången inte korta mer utan att det blev konstigt.

    Alternativet är ju så klart att ha tre menyrader. Men fördelen med att ha det som det är nu är att man kan se undersidorna direkt utan att klicka. Förr var man tvungen att klicka sig igenom en förfärligt massa sidor för att hitta det bästa.

    Så: utseendet var bättre förr, funktionaliteten är bättre nu. Om du frågar mig 😉

  3. guest skriver:

    Nya Geobloggen är mycket mer lättläst och fräschare, men menyerna gjorda för att funkar för vilka läsare? I IE7 funkar inte övre raden…

  4. Jozii skriver:

    Men typsikt! Jag kör Chrome och det fungerar felfritt. Vet att även safari klarar det. Testade nu Explorer, och mycket riktigt, översta raden fungerar inte. Tack för att du meddelade det!

    Ska se om det går att fixa, eller om jag måste byta tillbaka…

  5. Jozii skriver:

    Nu har jag kollat upp det där. Ett känt problem som bara gäller IE7. I nyare webbäsare, inklusive IE8, ska problemet vara åtgärdat.

Kommentera

