Vättern runt – och burkar på vägen

Vi satte oss på bussen och körde Vättern runt. I utbildningssyfte. Vissa av oss var reseledare och fick planera resan från början till slut, med stopp, övernattningar, mat, aktiviteter, tidsplan, vägval, kontakt med chauffören, osv. Resten var guider och fick prata både i och utanför bussen.

Fyra dagar har vi varit borta, och nu kom vi hem. Jag tänker inte summera hela resan, men däremot vill jag säga att jag härmed officiellt infört geocaching i klassen. Och att det kan komma att bli lite mer turismprojekt framöver.

Särskilt en av klasskamraterna, Patrik, har jag fångat ordentligt. Redan innan resan var han registrerad och hade tagit sina första burkar. Först med mig, sedan på egen hand. Med min nya Iphone (som jag vann i GP:s sommarfototävling för några veckor sedan, vet inte om jag nämnt det), var det därför givet att vi med geocachingappen spontancachade när det fanns tid. Därför blev det lite ströburkar, bland annat i Karlsborg.

Och självklart såg de andra oss och blev nyfikna. En efter en föll de för spänningen i att hitta en gömd burk precis intill vandrarhemmet eller mitt i en stad. Från det klassiska ”vad töntigt det låter” till direkta glädjeskrik när burken plockas fram. Riktigt roligt 😀 Och ännu en, Helena, har nu registrerat sig och börjat logga.

På turistbyrån i Ulricehamn såg jag att de hade en hel del orienteringsprojekt. Bland annat Naturpasset, som även finns här i Kungsbacka, och en cykelslinga. Därför kunde jag inte låta bli att fråga: ”vet ni vad geocaching är?”

”Jajamen!” säger damen i receptionen förvånansvärt nog. Hon tar fram en broschyr. ”Det här är nytt för i år.”

Nu kommer jag därför vara på Kungsbacka kommun extra hårt. Nu ska det minsann bli geocaching här också! Pratade som bekant med dem för två år sedan, och återupptog mejlkontakten för någon vecka sedan. Får se vad som händer…

Slutligen vill jag säga att jag även kommer att överse fliken Kommersiell caching och förhoppningsvis göra den ännu större och lättare att ta åt sig. Och att jag inte glömt bort bloggens TB race. Det blir en dubbeluppdatering inför nästa månad och ingen alls denna 😉

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Kommersiella cachingprojekt, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

