Ripple effect

Jag älskar sammanträffanden och att följa kedjor. Som journalistens resa i filmen Pay it forward, eller när jag i en tävling för två år sedan gav ut ett geocoin som jag skickade till vinnaren i Stockholm, och som jag sedan såg på ett bord på en bar i Göteborg (i samband med flashmobeventet i Göteborg hösten 2008).

Nyligen såg jag en kommentar från en klasskamrat på facebook. Jag introducerade honom för geocaching för några månader sedan. Han och en kompis hade nu själva varit ut på en tur, enligt facebookkommentaren. Det sprider sig.

På samma vis har en annan klasskamrat blivit intresserad, som spritt det till sin bror som spritt det vidare. Hela den familjen har nu börjat. Och de berättar det för sina vänner, som berättar det för sina vänner, och sådär fortsätter det…

Tänk hur geocaching har spridit sig på tio år. Från mun till mun, hemsida till hemsida. Svindlande tanke, egentligen. Och riktigt fascinerande att tänka på.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

