En cache på pissväggen

I våras/vintras tog jag bilen från en kust till en annan (Kungsbacka-Oxelösund), tog en cache och åkte hem igen. Nu gjorde jag samma sak. Fast längre. Och cachen låg i Örebro.

Jag skjutsade min farmor hem till Rimforsa utanför Linköping. I bilen fanns också en kompis på väg till Stockholm, dit vi åkte tillsammans. På hemvägen åkte jag norr om Vättern istället för via Linköping, och stannade i Enköping, Örebro och Mariestad. Vid varje stad besöktes en kompis eller släkting – en fantastisk resa som varade i fyra dagar.

Tid till cacher blev det inte alls mycket av, men i Örebro bor en cachande kompis som brukar hänga med mig ut. Han gav mig en guidad tur genom stan, förbi slottet och kyrkan och torget.

Vid kyrkan finns en cache längs väggen. Precis innan vi hittade den sa kompisen som var mitt uppe i sin guidning ”och här är det vanligt att folk kissar på nätterna när dom är fulla.” Och mycket riktigt, mitt intill kissväggen låg burken. Nåja, den loggades i alla fall 😀

I dag är jag urtrött – kom hem i går kväll, och att träffa allt folk har varit riktigt hektiskt. Från gamla klasskamrater till ett ex som hittat en ny. Men särskilt Stockholm var en höjdare, den stan växer i mina ögon för varje gång jag är där. Den är inte längre ett nödvändigt ont när man kommer med färjan från Helsingfors på väg mot släkten i Linköping, utan ett mål i sig. Fantastiskt vacker i mörkret är den också.

I morgon: FAD 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

