Min första gömda gömma

För snart tre år sedan, den 7 maj 2008, placerade jag ut min första gömma. Det var en ”small” intill ett underligt gammalt betongtorn som de flesta tror härstammar från andra världskriget.

Platsen är det lilla samhället Jorvas i Finland, några mil väster om Helsingfors. Området hörde förr till Ryssland och gavs av Finland till ryssarna för att skapa fred. Därför fanns här en rysk militärbas i många år innan området lämnades tillbaka till Finland och de gamla invånarna, som blivit utslängda, tilläts att flytta tillbaka.

Att placera ut cachen på den tidpunkt som jag gjorde det, bara någon månad eller två innan jag flyttade från landet till Sverige, var kanske lite oansvarligt. Det var ingen semestercache, men samtidigt visste jag ju att jag skulle där ifrån.

Å andra sidan har den överlevt dessa tre år. En före detta flickvän har delvis hjälpt till med underhåll, men även hon lämnade landet och cachen har stått ganska mycket på egna ben.

Och nu är det alltså dags. Vila i frid, Jorvas Square Tower. (Vilket utomordentligt fånigt namn).

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Cacher. Bokmärk permalänken.

Kommentera

