Varna & Balchik

Varna är Bulgariens tredje största stad och huserar betydligt fler cacher än Burgas, som är närmsta storstaden i förhållande till var jag bor. Balchik är en liten landsby vid havet som beboddes av en drottning för ett antal år sedan. Drottningen lämnade en fantastisk trädgård och ett mysigt havshus bakom sig. Och därmed även en cache eller två som glaa turister besöker.

I dag studerade jag vår (Fritidsresors) utflykt från Sunny beach till just Varna och Balchik. Det var en busslast med främst danskar, men även en handfull norrmän och ett par svenskar, som åkte iväg. Stackars Tina som var guide – och som är svensk – fick köra utflykten för första gången på egen hand och helt på danska. Som hon slet dagarna innan för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt, och jag måste säga att jag är imponerad över hur fort man kan lära sig nya ord och delar av ett nytt språk om man bara försöker.

Självklart passade jag på att ta några burkar under turen. I Balchik blev det inga då jag inte ville springa iväg från gruppen. Jag jobbade ju trots allt. Men i Varna hade vi egen tid i någon timme, och då blev det tre stopp. Det första vid en fantastisk ortodox kyrka, där jag passade på att tända ljus för både min bortgångne mormor och mina levande släktingar och vänner. Den  andra vid en gammal gränd bestående av en lång, mysig trappa.

Den tredje blev dock en DNF. I en park med statyer över kungligheter skulle cachen ligga på en parkbänk. Där satt först en gammal man, sedan när han gått en hel barnfamilj. Men inte ens när de gått och bänken stod tom lyckades jag hitta något. Tyvärr tror jag att just parkbänkar är för utsatta för att fungera som bra gömställen, så vida det inte är fråga om en nano.

Jag har även nyligen köpt egna burkar att gömma. Snart får ni alltså ta och bege er ner hit och cacha lite i Sunny beach. Jag tar emot er vid flygplatsen 😉

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Varna & Balchik

  1. wellner skriver:

    Här har du tips på ett ställe att lägga en burk om det inte redan finns någon där:

    http://all-that-is-interesting.com/post/6997485154/the-devetashka-cave-in-bulgaria

    Kunde tyvärr inte hitta någon vidare information om den.

    /Fredrik

  2. wellner skriver:

    Jodå, det fanns en där http://coord.info/GC1C0PY

    /Fredrik

  3. Jozii skriver:

    Oj, coolt 😀 Synd att det är så långt bort… men om jag någon dag får tillgång till bil, då så! 😀 Kanske värt att hyra en?

  4. wellner skriver:

    Verkar så! Tydligen har det funnits en tågstation i grottan, på den här bilden får man en känsla för storleken: http://img.geocaching.com/cache/533068bf-5a3a-4bf1-b23c-97c4aa426703.jpg

Kommentera

