Goolge+ för geocachare

Är vi geocachare mer nördiga än andra? Består mitt digitala kontaktnät nästan bara av geocachare? Eller är det bara en ren slump? Något beror det i alla fall på. Det nya sociala nätverket Google+ har bara funnits i några veckor, och redan har miljontals användare anslutit sig. En sann Facebookutmanare.

Och av alla de kontakter jag lagt till i mina ”kretsar” är majoriteten geocachare. Under ”familj” och ”vänner” finns nästan inga namn, och inte en enda som aktivt delar med sig av saker.

Några av de saker som gör Google+ speciellt:

  • Kategorisera dina kontakter i ”kretsar”: vänner, bekanta, fotbollslaget, chefen, geocachare… och välj vilka kretsar som du vill dela vad med, till skillnad från Facebook där alla vänner ser allt.
  • Delta i videochatter där den som talar för tillfället eller talar högst visas i storbild medan de andra deltagarna visas som små ikoner. På så vis dras uppmärksamheten hela tiden till rätt person – precis som när man står och samtalar i grupp i verkligheten.
  • Ladda automatsitk upp bilder direkt när du tar dem i mobilen. Då slipper du överföra bilderna manuellt från mobil till dator.

Huruvida Google+ kan konkurrera med Facebook är oklart – alla använder ju Facebook. Men är det någon som ska lyckas, då är det Google. Och jag tycker vi slår ett slag genom att genast lägga till varandra i Google+ och skapa en geocachingkrets där vi enkelt kan dela med oss av saker till varandra – många har ju redan börjat! Klicka här för att lägga till mig. Och lämna en länk till din egen Google+-profil i kommentarsfältet nedan så vi andra kan lägga till dig 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Föreningar & webbsidor. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Goolge+ för geocachare

  1. HappyStar skriver:

    Jag tror starkt på Google+. Det har helt klart potential att lyckas med tanke på att de redan har omkring 20 miljoner användare och projektet har inte ens nått beta!
    Mig hittar ni här:
    http://plus.google.com/103233361025070910767

  2. Tercex skriver:

    Japp G+ kommer nog på sikt att ta många från både twitter och FB. Här finns jag. https://plus.google.com/103007737946241534861

  3. Jesper Eskilson skriver:

    En stor skillnad om man jämför med FB och Twitter är ju att G+ inte behöver bygga upp målgruppen; det har ju FB och Twitter redan gjort. Det är ju lite av anledningen att dom har fått så många användare så fort; folk har redan stora sociala nätverk som dom tar med sig, helt eller delvis. (Att dom sedan interagerar bättre med kontakter som bara är ett epostkonto gör det hela lite enklare också.)

    Nåja, här är min profil: https://plus.google.com/116098871475822052626

  4. Pilsnär skriver:

    Verkar spännande och kommer säkert att bli stort! Tror inte det konkurerar ut FB utan blir kanske mer ett komplement faktiskt.. Angående det med att kategorisera kontakter så kan man väl även på FB lägga folk i listor och välja vilka som ska se vad man publicerar? Det kanske är enklare på G+? Jag är inte ansluten ännu så jag vet inte.. Även det att ladda upp bilder direkt från telefonen fungerar på FB för mig via Friendcaster Protill Androidmobiler! 🙂 Men som sagt, jag ser fram emot att få testa G+!

  5. Pilsnär skriver:

    Protill… Udda ord där! Friendcaster Pro TILL Androidmobiler, ska det vara..

  6. Jozii skriver:

    Håller helt med Pilsnär – tror det blir stort, men tror inte det konkurrerar ut FB. Vilket är bra 😀

  7. Olssonivallda skriver:

    Min profil hittar ni här: https://plus.google.com/107075616746753330281/posts
    Jag försöker ”spontanposta” lite bilder under mina cachingturer.

  8. mats skriver:

    jupps tror på google har itne riktigt satt in mig ännu men jobbar påt

    https://plus.google.com/103521123420449269815/posts

Kommentera

