Geocaching für alle!

Sedan jag började med geocaching och sett hur hobbyn har vuxit så har det fascinerat mig vilken fantastisk bredd som finns inom vår hobby. Ibland reflekterar jag över hur olika vi ser på geocaching, och nu här kommer lite personliga funderingar över en del fenomen.

Geocaching är fantastiskt! Det är precis vad man gör det till och för min del handlar det om en hobby som jag utövar när andan faller på. I de flesta fall för att upptäcka nya platser, men ibland också för någon liten statistisk utmaning.  Ibland kan det bli lite mer intensiva perioder, men det kan också bli uppehåll med varierande längd. Men variationen är stor bland oss cachare. För en del har det mer eller mindre blivit en livsstil, medan andra cachar i en mycket maklig takt. Det kan variera från att logga en drive-in på alla platser man besöker, eller jaga 5/5:or i stor mängd. Man kan välja på stadscaching med micros i lyktstolpar och multisar som tar en ut på långa vandringar i vacker natur.

Jag kan inte låta bli att läsa om, och imponeras av, de resor som geocachare gör för att jaga loggar. Nu senast gänget som åkte till HQ i Seattle och trakterna däromkring. Rekordet med 14 loggade länder på 24 timmar är ju också imponerande. En del tar powertrails för att logga osannolika mängder av gömmor på en dag. Andra jagar FTFer och 5/5:or. Några har uppnått 10000 loggade cacher och andra har loggat 365 dagar (eller mer) i rad. Allt detta är häftigt på något sätt, men samtidigt långt borta från min glädje av geocaching.

I andra ändan på skalan finns t.ex. en man som flera gånger har gått med utländska gäster till en av mina gömmor som ligger nära hans hem, bara för att visa vad geocaching är. Han har loggat tre cacher, men besökt denna flera gånger!

För min del har jag svårt att tänka mig att planera en resa med geocaching som främsta mål. Å andra sidan kan jag inte tänka mig att åka till ett nytt ställe utan att kolla om det finns cacher att logga där. Det är ju så att man nästan alltid får se något ställe som är värt att besöka och som man skulle missat annars. Och att ha någon logg på varje ställe man besökt blir ju som en slags dokumentation om var man varit, vare sig det är långt borta eller nära. Samtidigt känns det inte viktigt att tömma ett ställe som man kan tänkas återkomma till på cacher. Man vill ju kunna logga någon nästa gång också!

Event är ett annat fenomen jag känner mig lite kluven inför. Visst är det trevligt att vara med på ett välordnat event och se ansiktena bakom namnen i loggarna, men ett par gånger om året räcker för mig. Jag kan inte tänka mig att flyga till en annan del av världen med huvudsyftet att delta i ett geocachingevent. Skall jag resa till ett event så bör det kombineras med något annat också. I mitt tycke så arrangeras dessutom många event med något annat syfte än geocaching. Olika typer av extrema event som stänger ute stora grupper av cachare tycker jag är tveksamma att ha som geocachingevent.

Sammanfattningsvis så är det ju så, som rubriken antyder, att geocaching är en fantastisk hobby och har inslag som passar alla. För min del handlar det mycket om den ursprungliga tanken, att komma ut och upptäcka nya platser. Hela familjen skall kunna ha glädje av geocaching så det är viktigt att det finns klassiska gömmor. Naturligtvis skall det få finnas extremer också, men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg den ursprungliga tanken!

Och medan jag sitter och skriver detta så dyker det upp en ny webbplats på temat ”klassisk geocaching”: http://geocachingclassic.dk/. Nu är det nog bara en tidsfråga innan det dyker upp en svensk systersida…

/jasy

 

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Geocaching für alle!

  1. Inga Johansson skriver:

    Geocaching kan passa de flesta och jag tror intresset kommer att öka dramatiskt. Började själv för 2,5 månad sedan och har visat ganska många intresserade. Tyvärr råkade jag ut för en olycka vid geocaching och får nu ta en paus medan min brutna arm läker. Lite otympligt i skogen med gipspaketet. Tack för en trevlig blogg. /forjoi

Kommentera

