Geocaching.se del 1 – Kritiken för ett år sedan

Del 1 av 3 om geocaching.se och föreningen som ska ena Sveriges geocachare.

För snart ett år sedan, i oktober, skrev jag ett inlägg om nya lokala geocachingföreningar och den roll som geocaching.se har respektive borde ha. Nu är det dags för en uppföljning i form av tre inlägg: hur det såg ut då (del 1), vad som har gjorts sedan sist (del 2) och vad som kan och borde hända i framtiden (del 3).

I inlägget från förra året tog jag bland annat upp följande:

  • Geocaching.se borde uppmuntra lokala föreningar snarare än beklaga sig över att de ”förstör” för geocaching.se.
  • Geocaching.se borde fungera som en paraplyförening – eller dö ut.
  • Geocaching.se borde vara mer öppna och inte fatta beslut bakom stängda dörrar (de fick vid denna tid kritik bland annat för att ha försökt skydda namnet FAD).

Kritiken mot GCSE var vid denna tidpunkt ganska hård. Särskilt fokus riktades mot den negativa stämningen och ”bakåtsträvarna” på forumet, och att föreningen bakom hemsidan angav sig för att vara rikstäckande men egentligen har varit ganska lokal (västkusten).

Som följd av debatten vidtog föreningen en del åtgärder. Bland annat höll man på eventet Fumble After Dark månaden därpå ett öppet möte där folk bjöds in att diskutera med föreningens styrelse – problemen, framtiden, målen som föreningen borde ha, och så vidare.

Men hur har det då gått? Den stora frågan är vad som har hänt under det senaste året. Har man faktiskt gjort något konkret för att förbättra sin image, eller var diskussionerna bara tomma ord?

Kommentera gärna med egna tankar i ämne. Håll ögonen öppna efter nästa inlägg, som borde komma inom några dagar! 😀

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Allmänt, Föreningar & webbsidor. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Geocaching.se del 1 – Kritiken för ett år sedan

  1. Team Jatsy skriver:

    När vi började med geocacheing så blev vi efter ett tag medlemmar på gc.se, det jag först slogs av var att ett fåtal hörs och syns i forumen, medan den stora majoriteten knappt märks alls. De som varit med länge, den inre kärnan, har en ganska nedlåtande attityd till nya medlemmar. Det finns givetvis undantag, men Göteborgsfalangen, eller ska vi kalla det den västsvenska tycker jag har en synnerligen nedlåtande attityd till övriga Sverige. Man kan tro att västsverige är geocacheingens vagga om man förleds lyssna och läsa för mycket av det som skrivs. Utav de föreningar jag varit med i genom åren, idrottsföreningar, brukshundsklubbar, m,m. så är gc.se den förening där inbördes beundranattityden lyser igenom mest, i forumen kan man uppleva ett rövslickeri som emellanåt lyser igenom ganska rejält, och är det något som skrämmer nya medlemmar så är det denna inbördes beundran. Hur eller hur så blev jag efter ett tag rasande på en del som jag tycker väldigt inskränkta personer i föreningen, och den åsikten har jag ännu inte funnit anledning att revidera, så något nytt medlemskap i den klubben dröjer nog ett tag till.
    Jag ska inte förneka utan att jag är inne och läser i forumen, det dyker upp en del guldklimpar i de olika diskussionerna. Men inget som kräver medlemskap för att ta till sej, och vem vet, med tiden kanske det krävs medlemskap även för läsrättigheter. Men ännu så länge är ju geocacheing, tack och lov en hobby som mycket väl kan utföras utan medlemskap i någon klubb. Det räcker ju med ett gratis medlemsskap i det globala GC.

  2. jasyse skriver:

    Nu förekommer jag kanske joziis kommande inlägg, men här är några tankar från en som var med och tog initiativet till att starta föreningen:

    Jag har på både forumet, blogg och på andra vägar kritiserat föreningen (inklusive ett antal motioner till senaste årsstämman), så jag tänker inte upprepa allt jag sagt tidigare.

    Det finns saker som gör att det finns hopp för framtiden. Framför allt att det, äntligen, har blivit en större geografisk representation i styrelsen. Jag skulle gärna se att valberedningen jobbar vidare på att byta ut alla gamla styrelsemedlemmar när de nya kommit in i arbetet. Min uppfattning är att så länge det finns kvar några från den gamla ”västkustmaffian” i styrelsen så kommer många fortsätta att vara tveksamma till att bli medlemmar.

    Likt många andra så gick jag ur föreningen, men fortsatte att gnälla genom forumet. Jag insåg dock att det var fel sätt att hantera situationen och jag är nu åter medlem. För att försöka påverka så har jag skickat in många förslag och ett antal motioner. Tyvärr har det ofta känts som den tidigare styrelsen hade som främsta taktik att försvara sig och sitt sätt att hantera frågor istället för att vara lyhörda för kritik. Kritik, både från mig och andra, som från början kunde vara konstruktiv men som genom det mottagande den fick istället omvandlades till gnäll.

    Lösningen för att få en bra och attraktiv förening är att fler engagerar sig med positiva bidrag. Om du inte vill vara med i styrelsen så finns det säkert något annat du kan bidra med. Du kanske känner någon som kan bidra till föreningen som du kan föreslå till valberedningen. Fastna inte i gnällträsket, utan försök att vara positiv och konstruktiv!

    /jasy

  3. Ping: Geocaching.se del 2 – Vad har hänt sedan sist? | GeoBloggen

  4. Ping: Geocaching.se del 3 – Tankar om framtiden | GeoBloggen

Kommentera

