Läsarfråga: Geocaching kring Nääs slott

Hej Jozii! Först och främst: Tack för en bra blogg!

Jag har lite funderingar angående ditt geocachingprojekt vid Tjolöholms slott. Har tagit några av dem och tyckte att det var en bra serie. Blev inspirerad att göra något liknande här hemma vid Nääs slott. 20 planerade cacher på en promenadslinga om Nääs historia. Tyvärr så verkar inte VD:n för Nääs vara så förtjust i geocaching. Tänkte ev. berätta om ditt projekt. Men för att få lite mer kött på benen tänkte jag fråga hur projektet i Tjolöholm har fungerat.  Har markägarna varit nöjda och glada eller har det varit några klagomål? Något annat du tycker jag bör tänka på?

Mvh Emma

Hej Emma!

Projektet på Tjolöholm består egentligen av två delar. Den ena – en serie helt vanliga cacher – lades ut innan slottets VD Maria Sidén var inblandad. Team-CC och jag gjorde detta tillsammans och cacherna visar upp olika intressanta områden kring slottet. Jag kontaktade senare Maria för att höra om de var intresserade av att lista cacherna och koordinaterna på sin hemsida, som ett annorlunda sätt att få ut besökarna i slottets naturområden. Det var de!

Den andra delen utvecklades i samarbete med slottet. Min idé var att skapa en form av multicache för barnfamiljer. Varje steg innehåller en uppgift på olika platser runt slottet, som barnen kan lösa. Har de gjort allt rätt hittar de till slut en skatt. I det här fallet pratade jag länge med Maria Sidén om projektets form och syfte.

Maria är så vitt jag vet nöjd med båda projekten och har sporadiskt följt antalet besökare cacherna har haft. Projektet har i första hand lett till att folk redan intresserade av geocaching har besökt slottet snarare än att icke-cachare har lärt sig om geocaching.

Jag tycker att du ska kontakta VD:n på Nääs slott igen. Berätta att din idé kan locka fler att på ett modernt och kreativt sätt uppleva slottet. Du kan självklart också berätta om projektet på Tjolöholms slott och de positiva resultat det lett till.

Du kan även tipsa om – och själv läsa – min artikel om turismcaching. Där hittar du kommentarer från Maria Sidén och en rad andra ”kommersiella” projektarrangörer. Hur har de gjort och vilken respons har de fått?

Avslutningsvis tycker jag att du ska tänka på att självklart respektera markägarens vilja, men också att allemansrätten trots allt gäller i alla skogsområden och dylikt runt slottet. Om du vill skapa ett projekt kring slottet kan du mycket väl göra det utan slottets medverkan – kanske kan du då visa upp projektet senare när det väl är klart och få med VD:n då.

Johan // Jozii

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer. I run a podcast — The TLI Podcast, check it out on Itunes — and write on "The Longform Interviewer", www.thelongforminterviewer.com.
Det här inlägget postades i Kommersiella cachingprojekt, Läsarfråga. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Läsarfråga: Geocaching kring Nääs slott

  1. hedberg skriver:

    Det finns faktiskt en serie cacher runt Nääs slott. För måååånga år sen (typ 9 år sen) så gömde Andreas Viltmark ett antal cacher på fyllan kring Nääs slott. Sen efter ett tag så kom han ihåg att han hade gömt de och men inte var. Så de publicerades aldrig, men de ligger utlagda! 😉

  2. Jozii skriver:

    Haha, är det sant? Nice i så fall? Har någon hittat dem? 😀

  3. Emma Eriksson skriver:

    Då kanske Andreas Viltmark borde få en egen cache i min nya Nääs-serie ”Folk och figurer från Nääs” ;-). (som för övrigt är släppt nu .) En bra berättelse är det ju :-). Kanske kunde bli en mystery?!
    /Emma (Kaizagris)

  4. Jozii skriver:

    Tycker jag låter som en bra idé 😀

Kommentera

