Betraktelse från senaste månaden

Jag satt just och insåg att det snart var en månad sedan jag skrev här. Tiden går fort när man har roligt heter det ju :). Det är ju inte nog med att jag fått klart boken, som Jozii skrev om, utan jag har ju insett att den måste säljas också. Det är inte en jätteupplaga, men det blir kännbart för familjeekonomi om den inte blir såld. Just nu funderar jag på en engelsk version: ”Highlights from 10 years with geocaching” där jag utlämnar en del saker som är väldigt svenska och fokuserar på det som är av internationellt intresse, exempelvis resor.

Vad händer då i Geocachingsverige? FAD 2011 närmar sig och det kommer uppenbarligen bli ett Megaevent i år också. Förra året så kunde jag inte vara med på grund av sjukdom, så jag får försöka att få min Megaikon. För många har FAD blivit en tradition som man ”måste” delta i varje år. Själv tycker jag att det räcker med ungefär vartannat år. Även om arrangörerna hittar på massor av nya fantastiska varianter på gömmor varje gång så är det sig ändå ganska likt från år till år. Det som blir mer och mer intressant är däremot den ökade klassen på fördragen. Nu vet jag inte om jag kommer hinna lyssna på de jag vill eftersom jag skall stå och sälja boken hos Geoshop Sweden. Men med lite tur lite tur får jag i alla fall möjlighet att höra på Jan Jörnmark, och se hans fantastiska bilder.

Blir det något cachat då? Några ”kalenderloggar” har det ju blivit. Nu har jag faktiskt tre fulla månader. Men som sonen sa när han tyckte att det var fel dag att stanna vid en gömma: ”Du får ju en ny chans nästa år”… Jag tänkte se om jag inte kan få tömt Slottsskogen också innan vintern kommer (om den kommer i år), åtminstone från Trad- och Multi-symboler. En rackarns multifinal har gäckat mig länge, men nu kollade jag med cacheägaren och jag har rätt koordinater. Det får nog bli en lunchpromenad idag igen!

Ett annat evigt ämne är ju var gränserna går, inte bara räknat i koordinatsystem då. Då och då blossar det upp debatter, framför allt på forumet, men nu också på Facebook. Jozii har skrivit om det så det gör inte jag. Efter att ha suttit som moderator på GCSE-forumet i många år så har jag sett och läst en hel del, och fått min beskärda del av påhopp och ilskna mail. Vad jag skulle vilja säga är att om någon har en annan åsikt, eller framför negativ kritik, så är det per definition inget påhopp. Om mottagaren tar det på fel sätt så tar han/hon ta det som ett påhopp. Om man då går till försvar så brukar det leda till en närmast oändlig diskussion som sällan leder till något. Även om den som kritiserar gör det på ett klumpigt sätt så kan det vara bättre att bortse från det. Det är aldrig roligt för omgivningen när en debatt spårar ut till personangrepp.

Cacha lugnt!

/jasy

Det här inlägget postades i Allmänt, Events. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Betraktelse från senaste månaden

  1. Jozii skriver:

    Haha, spännade! Jag framh’ääver mer än gärna din bok och älskar att du skrivit den, men kan samtidigt inte låta bli att känna en spännande vänskapsfejd här. Förra året sålde jag Geocaching Magasin på FAD. I år är jag inte där själv, men Geocaching Pocket säljs genom geocachen.se, som jag tror kommer finnas på plats även i år – och därmed även min bok.

    Gällande debatter tror jag att de alla har ett gott syfte till att börja med, men det är som du säger allt för lätt att det leder till personangrepp när de olika parterna tar saker och ting för personligt.

Kommentera

