Recension: 10 år med geocaching

När jasy fick idén att han skulle skriva en bok om geocaching skämtade vi om att våra böcker konkurrerade med varandra. Men vi konstaterade snart att så inte var fallet – det är frågan om två helt olika produkter.

Att boken 10 år med geocaching nu är utgiven vet ni redan – det har både jasy och jag skrivit om här på bloggen. Efter att ha följt utvecklingen av boken men aldrig sett innehållet var jag såklart snabb att beställa ett ex, nyfiken på hur genomgående jasy har varit. Nu har jag boken i mina händer och det är dags för en recension.

För det första: detta är en kronologisk genomgång av geocachingens historia i Sverige från 2000 till 2011. Kapitlen är uppdelade efter årtal och de första är hastigt förbiflugna. De berättar om det första eventet i Sverige, om radioinslag och om hur geocaching uppstod. Sedan tar det fart. Runt 2005 blev cacherna som publiceras fler och detta syns i innehållet i boken. Kapitlen blir mer mattnyttiga och jasys berättargläjde större.

För det andra: detta är en personlig dagbok med berättelser och egna upplevelser ur jasys 10-åriga cachingkarriär, med start 2001. Därav bokens titel. Allt från långa, reportageaktiga berättelser till lösryckta händelser. Och även de är kronologiska, vilket gör boken riktigt livlig och spännande att läsa. Utvecklingen beskrivs inte bara med fakta, utan genom berättandet.

Det som i första hand skiljer ”10 år med geocaching” från ”Geocaching Pocket” är fokuset. Där den förstnämnda fokuserar på historia varvat med berättelser riktar den sistnämnda mer in sig på berättelserna och de företeelser som finns inom hobbyn. I andra hand är det formatet, där jasys bok är betydligt mer informativ inom sitt område medan Pocket är helt annorlunda visuellt.

Samtidigt är det inte frågan om en ”vanlig” textbok. Berättelserna kompletteras med fina bilder som även de förstärker historiken.

Något som slår mig är hur pass kunnig jasy faktiskt är. Han har gjort sin research. Jag måste erkänna att jag till en början var lite skeptisk och trodde att det skulle bli mer ”dagbok” än ”historiebok”. Han skriver också själv på baksidan av pärmen att han ser boken som sina ”memoarer del 1”. Men med facit i hand fascineras jag över all den fakta jasy besitter. Att han sedan upplevt mycket som den vanliga geocacharen både kan relatera till (vanliga cachingberättelser) och imponeras av (ovanliga ditton) gör honom till helt rätt person att skriva en bok som denna.

Avslutningsvis tycker jag att det är spännande att det dyker upp fler svenska böcker om geocaching på marknaden. Jag har gått genom självpubliceringsföretaget lulu.com, jasy har gått genom svenska Recito Förlag som även de sysslar med självpublicering. Nästa steg i svenska communityn blir förhoppningsvis en bok publicerad genom ett ”riktigt” förlag – en bok som säljs i butik och inte bara på nätet. Frågan är om efterfrågan ännu är stor nog för något förlag att våga lägga tid och pengar på det. Kanske ett projekt för jasy att ta sig an år 2021: ”20 år med geocaching”.

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer.
Detta inlägg publicerades i Allmänt, Utrustning. Bokmärk permalänken.