Glad midsommar

Den 23:e maj i år åkte vi ner till Turkiet och Alanya för en veckas semester, en vecka som vi kombinerade med sol, bad, shopping och givetvis lite geocaching. Detta var första gången för oss som vi skulle leta burkar i utlandet, vilket krävde lite mer planering än på hemmaplan. Det första steget var att skaffa en GPS då vi inte är så insatta med PQ:s och diverse andra funktioner som finns att tillgå. På blocket fann vi en Magellan eXplorist GC till ett mycket bra pris så vi slog till. Tanken med köpet av denna GPS var att den även skulle användas på hemmaplan av barnen, då jag inte är så sugen på att låna ut min Iphone på grund av skaderisken. I ärlighetens namn så var steget att gå från en Iphone till en dedikerad GPS stort, och vi har nog inte ännu inte riktigt vant oss med den. Men det är ett bra komplement och gör det lite roligare för barnen att själva navigera sig fram.

Åter till Alanya så blev det endast fyra burkar tagna under vår vecka, 2 vanliga plastburkar där vi bytte geocoins och travelbugs samt 2 eartcaches. I en av burkarna vid eartcachen Dim cave som jag snart ska berätta mer om, placerades våra egna nyinköpta travelbugs och geocoins. Det ska bli kul att följa resvägen för dessa och se hur de förflyttar sig mellan burkar världen över.

Dagen då vi bestämde oss för att åka upp till Dim cave började med att vi vaknade upp en morgon då himlen inte visade sig från sin bästa sida, det var en mulen morgon med regnet hängande i luften. Vi gjorde oss i ordning och gick mot taxistationen som fanns på samma gata som hotellet där vi bodde. När vi kom fram så träffade vi en mycket trevlig taxichaufför som vi diskuterade fram ett pris som vi båda tyckte var ok. När detta väl var gjort så började den 2 mil långa färden ut från Alanya och upp i bergen, bara detta var en enorm upplevelse att få åka på serpentinvägar och se något annat längs vägen än turismen. Vi fick se bananplantager, apelsinlundar, auberginodlingar osv. Halvvägs upp så stannade vi hos en kompis till taxichauffören som sålde frukter av olika slag, detta var ett oförglömligt stopp på så sätt att det var otroligt skönt väder en fin utsikt samt mycket goda frukter som vi bjöds på. Barnen ville att vi skulle köpa bananer och ta med oss tillbaka till hotellet, dessa bananer var mycket mindre än de vi är vana vid här hemma i butikerna.

Väl uppe vid grottan tittade vi ner i dalen där vi såg floden och lite längre bort mot havet skymtades Alanya. Efter det gick vi mot entrén vilket bestod av att bestiga en lång trappa upp mot nästa platå där vi kom in en miljö som var mycket grön och naturligt lummig. Entrén betalades och vi började med att fota oss utanför ingången, ett foto som senare skulle laddas upp i loggen för earthcachen (GC1WGH9). Dim cave beskrivs som Turkiets näst största droppstensgrotta och vi har inte direkt något att jämföra med, men det var en enormt rolig och spännande upplevelse. Strax nedanför entrén till grottan kunde man välja att gå till vänster som även var den längsta och tuffaste vägen, den var på ca 300 meter och den högra vägen var ca 50 meter lång. Det som imponerande var alla de olika formationer som stroppstensgrottan bjöd på, samt de stora salarna och fuktigheten som rådde inne i grottan. När vi kände oss nöjda med besöket började vi sakta gå mot utgången och till taxin som väntade på oss. Väl ute ser vi hur solen åter lyser över Alanya och besöket till Dim Cave kändes nu ännu mer värt då vi tajmade in det under dåligt väder. Väl tillbaka på hotellet bytte vi snabbt om till badkläder och hoppade i poolen, vilket var enormt skönt och svalkande efter den svettiga och tuffa strapatsen vi nyss genomfört.

Nästa resa som kombineras med burkletande blir Åland som blir av den 7:e juli.

Detta inlägg publicerades i Allmänt, Bilder, Reseberättelser. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Glad midsommar

1. Jozii skriver:

Trevligt att du också varit i Alanya 😀 Personligan har jag ännu inte varit vid Dim Cave, men planerar ett besök dit under sommaren.

2. bojip skriver:

Jag har varit i turkiet två gånger, men aldrig i Alanya. Underbart land att turista i!
    Men inte helt lätt att geocacha i…….Finns ju inte så mycket att välja på som hemma!