Produktrecension – Midjeväska Outdoor från Biltema

Det diskuteras på många forum för olika verksamheter om vad som är den optimala väskan/ryggsäcken, osv för att bära med sina prylar i. Det kan man stöta och blöta hur länge man vill. Själv växlar jag gärna mellan olika, helt beroende på var jag ska vara (knappast ensam om det), det är ju inte direkt så att man remmar på sig 70-literssäcken för en lättare cachingtur i stadsmiljö. Här tänkte jag presentera mina erfarenheter av Biltemas ”Midjeväska Outdoor” som betingar det facila priset av 299 kr.

ImageUtdrag ur säljarens beskrivning: ”Av stark och smidig, vattenavvisande 1000 D nylon, utan skavande sömmar. Brett och bekvämt midjebälte med karbinhake, nätficka för vattenflaska och ficka med dragkedja, för t.ex. mobiltelefon eller kamera. Fickorna går att ta av och fästa på kompressionsremmarna. Väskan har ett övre fack med en dold säck av nättyg. Säcken har snörlås upptill och två justerbara bärremmar att fästa i midjebältet, så att hela midjeväskan kan bäras som en ryggsäck. Stort huvudfack med ett mindre fack på utsidan. Det undre facket innehåller en värmande och vattenavvisande sittdyna i stark orange färg, mått: 50,5 x 45 cm. Mått, midjeväska: 26,5 x 25 x 16,5 cm.

Om vi börjar med att titta på materialen i säcken så upplever jag att de är av både bra och hyfsad kvalitet. Tyget i själva säcken och remmarna känns slitstarkt och det är bra att hålla vätan borta från innehållet. Spännen och hakar är av lite mjukare plast, om man känner efter, vilket gör dem lite tåligare mot kyla så att de inte smäller av så fort man vill spänna på eller ta av säcken. Det som jag upplever som lite mer tveksamt är nätmaterialet i den uppfällbara ryggpåsen; Det känns som att de svaga punkterna är infästningarna i locket på säcken och även fästremsorna för bärremmarna kan ge vika om man packar för mycket och hårt. Blixtlåsen på billiga ryggsäckar och väskor brukar kunna vara det som ger upp först, på denna säck känns de som de är av medelbra kvalité.

Flaskhållaren, fäst i söljor i midjebältet med dubbla kardborreband, gör sitt jobb, varken mer eller mindre och den extra lilla fickan, fäst på samma sätt, är praktisk för småsaker man vill komma åt snabbt. Säcken har två kompressionsremmar som också kan användas som fästpunkter för extra fickor för småpryttlar. Sittdynan finns i ett blixtlåsförsett fack under huvudfacket och facken avdelas med en karborreförsedd, stoppad mellanvägg.

Image

Efter att ha haft denna midjesäck sedan hösten 2011 så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med mitt köp. Har aldrig brytt mig om allt tjat om ”Fanny Pack” och allt vad de kallas, jag gillar midjeväskor för att de är praktiska, helt enkelt. Om man bökar den här säcken full med prylar, stampar ihop högen och tvingar igen blixtlåsen så kommer den säkert att ge upp i förtid, men jag har sett väskor av betydligt högre kvalité, med bättre namn och med högre inköpspris misshandlas till sopor på samma sätt av mindre nogräknade användare. Om man respekterar sin utrustning och tänker före vad man ska göra så får man sina prylar att hålla längre. Jag har t.e.x bara använt den uppfällbara nätsäcken till regnkläder och/eller värmetröja, inget annat. I det undre facket har jag alltid min lagom överdimensionerade förbandslåda (nödvändig när man är lika patologiskt klantig som jag är), sittdynan har jag fäst på locket med gummibandet som sitter där. Det har också en bra funktion; Mer än en gång har jag kastat av vad väska jag nu haft i halvdunkel skog, gått iväg för att göra det jag ska göra och sen tillbringat en svärande halvtimme för att hitta skiten igen. Sittdynan är lysande orange och syns på långt håll. Bärhandtaget, som sitter mitt på nära ryggen, underlättar på- och avtagning av säcken och med bältet knäppt så går det utmärkt att bära allt i handen kortare sträckor. Huvudfacket rymmer ledigt ätbart och småsaker för en heldagstur, inklusive mitt minsta fältkök som består av en plättdosa (klassisk matlåda i rostfritt) och ett Trangia Triangle spritkök. Den lilla fickan rymmer gps:er och extra batterier, ytterfacket mitt service-kit med logglistor och påsar för att eventuellt fixa lite underhåll på hittade cacher. I bältet fäster jag min Leatherman, en liten kikare och den lilla, starka, Elwis-lampan.

Jag skulle absolut rekommendera den här midjeväskan. Den är helt klart värd pengarna och har bidragit till trevliga och smidiga promenader hittills. Om man använder den med förnuft och tänker före så levererar den. Avslutar denna lilla recension med en bild från en härlig tur i vårvintras runt i den storsvenska natur som oss omger. Jycken ingick inte i köpet, men är praktisk ändå. Tack för idag, cachingsverige, ta det försiktigt därute!Image

Det här inlägget postades i Allmänt, Utrustning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Produktrecension – Midjeväska Outdoor från Biltema

  1. Tiving skriver:

    Det här var kul att läsa.
    Har funderat massor på att köpa en ryggsäck men tycker nog att det blir för mycket i många lägen. Har tittat lite på en midjeväska från Haglöfs men Biltemas verka nästan bättre.
    http://www.xxl.se/ryggsack-bag/ryggsackar/skol-fritidsryggsackar/rambler-lumbar-pack-1064550?searchWord=midjeb%C3%A4lte

    Produktrecensioner ser jag gärna mer av.

  2. hebb99 skriver:

    Intressant. Jag är också en som byter väska som jag byter slips… For tillfället är jag mycket nöjd med min kamel-ryggsäck. Men när det är kortare sträcka och varmt rekommenderas midjeväska som inte tynger.
    /hebb

  3. esban skriver:

    Själv använder jag en ryggsäck mindre model rymmer tror jag ca 20 l samt en axelväska av fabrikat Timbuk2 medium voly 21 liter går att använda so cykelväska också, axelväskan är köpt på http://www.addnature.com Tycker det är bra att kunna skifta ibland om man skall leta cachar i skogen eller city.

  4. geocachare skriver:

    Jag har ”vuxit ur” midjeväskan jag både har till vardags och på mina geocachingrundor, och ”kikar runt” efter en ny. Biltemas midjeväska ovan verkar idealisk för mina behov, men jag hittar den inte på Biltemas hemsida (kanske den utgått ur deras sortiment). Vad har den för artikelnummer?

  5. royalfrodemos skriver:

    Tror den har utgått ur katalogen, men det fanns några kvar i hyllan sist jag var in.
    Kolla in Bergans Tydal hip pack, 11l. Dyrare men himla skön.

  6. geocachare skriver:

    Hej, och tack för tipset! Väskan ser rejäl och bra ut, men jag föredrar väskor med blixtlås av den extra grova typ som brukar sitta på en del militärväskor. Men priset på väskan är så lågt, tycker jag, att jag lär köpa en sådan ändå.

Kommentera

