TB-Resor

Det där med Travelbug har jag funderat en hel del över innan jag skaffade min första själv. Det är ju faktiskt riktigt roligt! Jag gör ju vad jag kan för att involvera familjen i min lilla hobby och detta är ett enkelt sätt!

Lagom till minste sonens 7-årsdag fick alla sönerna varsin TB med ett speciellt uppdrag.

De skulle resa från cache till cache i Sverige och på sonens 8-årsdag skulle en tävling dem emellan avgöras.

Uppdraget skrevs på en laminerad lapp som sattes fast vid TBn

Då det känns viktigt att sönerna hade mer än en chans att vinna gjordes 3 olika deltävlingar:

1:Vilken TB som rest längst under året

2:Vilken TB som besökt flest cacher under året samt

3:Vilken TB som besökt den intressantaste platsen.

Nu närmar sig minstesonens åttaårsdag med stormsteg och vi kan med glädje konstatera att ingen TB har kommit bort iallafall, något som tyvärr är rätt vanligt.

Det har det varit riktigt kul att följa ”sönernas” resväg. Uppdraget att stanna i Sverige har väl inte riktigt lyckats…….En är i Norge, en annan i Nederländerna och den tredje ligger vid Landvetters TBhotell…….

Men en hel del geografi har vi fått med på köpet och nu väntar vi med spänning på om någon av dem lyckas återkomma så vi får återse dem igen.

Till alla som funderar över att skaffa en egen TB: Gör det, ge den ett uppdrag som är lätt att se ”ute i fält”och följ vilka vägar den tar för att nå dit! Men lägg inga stora pengar på det som ska skickas runt, det är stor risk att det försvinner tyvärr, men det är kul så länge det varar!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till TB-Resor

  1. Lena Wassenius skriver:

    Har man tracking koden till sin TB kan man alltid skicka ut en ny igen med samma nummer om den skulle komma bort! Man kan enkelt tillverka en ny själv! Man bör vänta en tid om man inte är helt säker att den saknas!

  2. Lotte skriver:

    vilken rolig idé! Själv köpte jag ett geocoin till min dotter på ett event i våras, men vi lyckades slarva bort det själva innan det loggades och kom iväg…

  3. mabzor skriver:

    TB’s är roligt. Jag släppte nyligen min andra på vägen ner till småland där en tysk var snabb som attan att ta hand om den. Den är påkostad lite mer än en vanlig TB eftersom att det är ett handarbete och verkar bara finnas i fåtal exemplar. Men det är som sagt va alltid roligt att skicka iväg dom. Jag som använder GSAK brukar anväda filter för att leta TB’s i närheten för att plocka upp och flytta men tyvärr så hinner folk före eller så är den inte där alls.

  4. Jozii skriver:

    Väldigt roligt sätt att involvera barn på, och intressant med födelsedagen som start och slutdatum. Jag har sett något liknande med en skolklass en gång, där alla fick varsin TB och de höll en tävling inom klassen. Gillar tänket 😀

Kommentera

