Köpa ny gps

I somras då vi var i Blekinge så hade vi en fungerande GPS, en Magellan explorist GC. Visserligen var vi inte, iallafall inte jag särskilt nöjd med den. Det gick inte att byta kartor och man fick dras med en totalt värdelös karta som knappt visade större vägar. 

När vi kom till cachen ”värn 122” i Sibbaboda hamn upptäckte vi att det fanns två vägar. En kort väg som bestod av att ta sig över en ”kanal” eller en lång som betyder att gå långt. Att gå långt i normala fall är inget problem, men här handlade det om att gå bland vass och högt gräs, vilket inte lockar sommartid då fästingar har en tendens att finnas i omgivningar som dessa. Vi eller jag valde den korta vägen. Det var bara att klä av sig och hoppa i vattnet som var brutalt kallt, trots att det var i början av augusti. 

Problemet var att enligt specen, till min nu trasiga GPS stod att den var vattentät till en meters djup. Här skulle jag bara över en kanal med ett max djup på 2 meter och jag med mina 1.85 skulle enbart behöva ta några simtag. Det gick bra att ta sig över till andra sidan utan att doppa GPS:en och cachen kunde snabbt loggas. Men det var på vägen tillbaka som jag råkade halka på en sten i vattnet och GPS:en hamnade ca 10 cm under vattnet. När jag åter stod på land, där man fru stod och skratta åt mina bravader. Något som jag väl kan förstå, det såg nog rätt kul ut när en vuxen man sprang omkring i skogen i endast kalsonger och sandaler och samtidigt huttrar för att det var så kallt. Men till saken så var GPS:en nu död, den var avstängd och ville inte starta igen. Tänkte att det kanske berodde på att batterierna hade kortslutits eller att de var slut. Efter att batterierna var bytta och jag skulle starta den igen funkade det inte.

Det var här jag började min förhandling, min övertalning om att till hösten då jag skulle få min semesterlön skulle jag titta på en ny GPS. Frun var förstående redan från början så nu har man funderat i snart 2 månader på vilken GPS som ska köpas. Då jag är så pass missnöjd med den GPS som badade i Östersjön så är inte Magellan ett alternativ, då är det ju Garmin kvar. Genom att ha läst i olika forum, läst broschyrer, pratat med andra användare osv. så var det en etrex 30 och Dakota 20 som det har stått mellan. Båda är enligt min uppfattning rätt likvärdiga innanför skalet men har skillnaden att etrex har ett styrdon och Dakotan en pekskärm. Pekdonet på etrex är en fördel vintertid, men jag gillade inte den tekniken som även fanns på min tidigare Magellan. Så valet blev en Dakota 20.

Många kanske undrar varför lägger du inte ett par hundringar till för att köpa en Dakota 450? med större och bättre skärm osv. I vårt fall har vi klarat oss bra med en Iphone. Vi har inte haft behovet av cachen ska ligga exakt vid nollan, utan när vi närmat oss nollan har vi börjat leta efter platser där vi själva skulle gömt cachen. Denna stragi har fungerat mer än väl för oss. Men då kanske frågan kommer, varför ska du då köpa en GPS om iphonen fungerat och du inte behöver ha en exakt nolla? Jo det är ganska enkelt. Dels för att en iphone är dyrare en Garmins värsting Montana. Även om vi har en drulleförsäkring så är självrisken i princip samma kostnad som för Dakotan om Iphonen skulle gå sönder. Dels för att jag anser att kartorna på Iphonen inte alltid är så bra, det jag menar är att jag saknar den detaljrikedom som ex. friluftskartorna erbjuder. 

Nu är det ju bara att hoppas att jag hinner klart med mitt PM på högskolan i tid idag, så att jag hinner iväg till den närliggande Garmin försäljaren. För semesterlönen finns nu på kontot.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Köpa ny gps

  1. Bromspedal (Fredrik) skriver:

    Bra val av GPS, har också en Dakota 20 och är jättenöjd. Storleken ser jag som ett plus, lätt och smidig.

  2. vallafrun skriver:

    Jag har en Dakota 20 sedan några veckor tillbaka, den är jag relativt nöjd med även om jag inte riktigt kommer överens med pekfunktionen ännu. Jag har lyckats placera inlagda koordinater väst och syd då jag kommit åt pilen för att ändra sånt.
    Den är mycket bättre än etrex 20 som jag klämde i en bildörr och ändå var jag nöjd med den, så länge jag inte hade något att jämföra med.

  3. royalfrodemos skriver:

    Bra val. Jag är ju väldigt nöjd med min eTrex 30, men skulle jag byta nu så bleve det nog en Dakota. Makans Oregon 450t måste jag säga vi uppfattar som lite ”svajig” så Dakota:n är ett bra vapenval 🙂

Kommentera

