Definitionen av ”geocaching” ur ett kommersiellt perspektiv

Geocaching är burkar som göms och koordinater som publiceras på nätet för att andra ska hitta burkarna. Åtminstone enligt den vanliga definitionen. men i och med att geocaching används kommersiellt tänjs begreppet.

”Geocaching” står inte i någon ordbok. Till skillnad från BookCrossing, som brukar betecknas som fenomenet att lägga böcker på offentliga platser för att andra ska hitta dem. Konstigt, kan man ju tycka, då BookCrossing är mer knutet till ett företag och en hemsida än vad geocaching är, som har flera alternativa sidor. För faktum är att Groundspeak (som äger geocaching.com) inte har några ensamrättigheter till begreppet. De försökte få det för flera år sedan, men lyckades aldrig.

Detta ger spelrum för ett breddande av geocaching som begrepp – och kanske har förändringen redan skett i samband med den kommersiella cachingens uppsving?

Är det geocaching om det inte finns någon burk?

Geocaching utan en fysisk gömma kallas för Waymarking. Men i den kommersiella världen existerar bara geocaching.

När företag och kommuner använder konceptet i vinstsyfte har det uppstått fler och fler ställen där ”geocaching” i strikt bemärkelse används felaktigt. Det har blivit namnet på annan GPS-baserad lek än den där man letar burkar med loggböcker i. Någon fysisk burk behöver inte finnas, och de som sysslar med geocaching ”på riktigt” ser inga ikoner på vår digitala karta.

Att geocacha kan i dag betyda att man köper en upplevelse där man besöker sevärda platser och läser om dem i en tryckt broschyr. Några burkar är det inte tal om. Och detta kanske egentligen inte är så konstigt, då det intressanta med geocaching ofta är platsen och vägen dit, inte själva gömman.

Samtidigt måste det nämnas att det ju finns många projekt som kombinerar sin version av geocaching med ”den riktiga”, om man säger så. Där burkarna är registrerade som geocachare är vana vid det (på geocaching.com eller annan liknande hemsida), samtidigt som nybörjare bjuds in att hyra GPS:er, leta burkar och upptäcka nya platser utan att någonsin sätta en fot på geocaching.com. Dessa är renodlade geocachingprojekt som tagit ett kommersiellt kliv. Frågan är om det är önskvärt att geocaching ska begränsas till det eller tillåtas ta egna kliv utanför den traditionelle geocacharens område.

Missförstånd

Hur det än ligger till råder det inga tvivel om att en förändring i betydelsen av begreppet ”geocaching” har skett. Vad den beror på är svårt att veta, men en gissning är att det började som ett missförstånd. Företagare och kommunalarbetare har hört om geocaching där man letar ”skatter” med GPS, och fått för sig att anpassa det på sin verksamhet. Då är det ju naturligt för dem att kalla sitt projekt för just geocaching.

Och i och med att förändringen börjar bli mer och mer utbredd fortsätter trenden. Nästa företagare som läser om fenomenet hos konkurrenten skapar ett eget, liknande projekt, och plötsligt kan även de stoltsera med att erbjuda ”geocaching”.

Framtiden

Kanske ska man skilja på privat och kommersiell geocaching? Men var skulle gränsen i så fall dras? Det finns dock en gemensam nämnare för allting geocaching: GPS:en som tar dig till olika platser. Och det är denna som i dag utgör grundstommen.

Kan det bli ett problem med splittrade definitioner? Kanske. För Waymarking existerar som sagt fortfarande, vilket enligt den nya definitionen är en form av geocaching och enligt den gamla är ett fenomen i sig.

Fast ärligt talat är det inte många reagerat eller ens bryr sig om förändringen. Vem vet vad det kan föra med sig på sikt, men troligen kommer geocaching att bli en form av upplevelse-, frilufts- och lekform med GPS som det centrala. Burkjakt kommer i framtiden bara att vara en liten del av allt geocaching omfattar, även om det var just burkjakt som myntade begreppet från början.

Avslutningsvis är de flesta nog överens om att det mest är kul att geocaching får en bredare definition. Det betyder att det var startskottet till allt mer kreativa koncept, både lekfulla (exempelvis upplevelser) och allmännyttiga (exempelvis rekreation och hälsa).

Bara en fråga återstår: när ska ordböckerna få upp ögonen för utvecklingen? Geocaching skapades trots allt redan år 2000, och är i dag ett allt mer allmänt vedertaget begrepp.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s