Förbud mot cacher vid broar?

Nej nu! Föreningen Geocaching i Sverige (dvs. www.geocaching.se) har som en del av er nog redan vet förr haft ett samarbete med Svenska Kyrkan (och så vitt jag vet har de det fortfarande), som i korthet innebär att cacher inte får placeras på kyrkogårdar eller i kyrkomurar, och att våra reviewers helt enkelt inte godkänner sådana cacher.

Allt bra så långt, som geocachare vill man ju inte störa eller förstöra. Men nu har GC.se hintat om att de jobbar på ett nytt samarbete, denna gång med ett flertal kommuner, bl.a Göteborg. Jag är osäker på om Kungsbacka är inblandat, men innofficiellt sett lär dessa nya regler gälla i hela landet, även de kommuner som inte officiellt är med i samarbetet (jag antar att det annars skulle bli extra jobb att hålla koll på kommungränser och vilka cacher som hör hemma vart… dessutom borde ju regler gälla alla, inte bara vissa).

Så vad är det då för regler jag pratar om? Jo, nu ska cacher på, under och vid broar tydligen förbjudas! I praktiken betyder detta att nya cacher som placeras vid broar inte kommer att godkännas. Samtidigt har vår reviewer CyberJunkie bett folk om att mejla honom om man känner till eller stöter på cacher som redan finns vid broar, så att man kan kontakta ägaren och be honom flytta på cachen i fråga, alternativt helt arkivera den.

Personligen är jag inte alls särskilt glad över detta. Jag kan komma på åtminstone två cacher i Kungsbacka som skulle falla offer för detta, nämligen Rolfsån av Hagbard Handfaste samt Genvägen av Team-CC. Samtidigt kan jag trots allt se en logik i regeln. För vem har inte stött på cacher på broar där bilar susar förbi och ingen ordentlig trottoar finns, eller där tåg passerer i hög fart väldigt nära själva gömman? OCh i ”extreme caching”-sammanhang är det ju fråga om höga höjder.

Nåja, situationen är som den är, så som en hederlig geocachare vill jag därför uppmana er att mejla CyberJunkie (cyberjunkie@cyberjunkie punkt se) om cacher som eventuellt faller offer för dessa nya regler, så ska han eller en annan reviewer ta sig en titt på den och vidta åtgärder om det behövs.

Men vad tycker egentligen ni om allt detta? Förbud mot cacher vid broar: bra eller dåligt?

Om Johan Dahlberg

Former journalist, avid traveler and hobby photographer.
Detta inlägg publicerades i Allmänt, Cacher. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Förbud mot cacher vid broar?

  1. Blaufish skriver:

    Vad är dagens datum?

  2. Team-CC skriver:

    Det var nära att jag gick på den!

  3. MOLN-gruppen skriver:

    Den var riktigt bra, började ånga upp ilskan tills jag läste Blaufish´s kommentar :-))))

  4. Jozii skriver:

    Äsch Blaufish 😛

    Men det var värt ett försök, och tydligen lyckades jag delvis 😛

  5. Hudik-Lars skriver:

    Det som vore bra är om folk som inser att det är ett skämt håller tyst om det, i alla fall till den 2´a April.

    Jag tycker det var ett bra skämt, skulle inte heller ha blivit helt chockad om det hade varit sant

  6. TimTim GO skriver:

    Tur att jag fick syn på kommentarerna precis efter att ja markerat CJ:s mailadress.. 😛
    Shame on me..

  7. Jozii skriver:

    Haha 😛

    Synd annars, för vore kul om CJ fick sig några roliga och konstiga mejl 😛 Men jag antar att det inte var någon som skickade nått?

Lämna en kommentar